af d. 23. oktober 2015

231

2015

978-87-998484-0-9

1. udgave, 1. oplag

Peter er ny på jura studiet, men det er den slagne vej han går fordi det hører sig til i hans familie. Han er rimelig gennemsnitlig som person omend ret dygtig til de boglige sider af livet.

På jurastudiet opdager han hurtigt, at det er mindst ligeså vigtigt, at man rent socialt ikke skiller sig for meget ud, og at man kan tage noget alkohol indenbords. Og Peter kan godt lide øl, så det er ikke det store problem. Han får da også et par venner undervejs og han får kig på især en pige, som dog ikke har det på samme måde med ham som han har det med hende. Han kommer på en cafe og spiller kort og han tilmelder sig en poesi/digt klub, det minder ham lidt om filmen ” De døde poeters klub”.

Senere følger vi hans liv efter uddannelsen er overstået. Han er nu succesrig advokat, underviser lidt på universitetet ved siden af og er gift og har en lille datter. Men så sker det som han ikke selv kan forholde sig til, han bliver syg med stress. Så syg at han i en periode ikke kan arbejde, og han begynder hos en psykolog. Han kommer i arbejde igen, men hans prioriteter har flyttet sig.

Bogen er hurtigt læst og selv om den godt kunne bruge en ekstra korrekturlæsning, så fanger den. For den nikker genkendende til en som læser, da vi alle jo har stået overfor det valg, der er i livet med hvilken vej man skal gå både før man bliver uddannet, imens og ikke mindst bagefter. Og om uddannelse overhovedet er vigtigt for en.

Bogen beskriver et livsforløb som mange vil kunne spejle sig selv i, og det eneste der halter som gør at jeg ikke giver den den sidste stjerne er, at man har gået for hurtigt over nogen enkelte punkter i bogen. 1. Han, hovedpersonen, melder sig begejstret til en poesi/digt klub på universitetet som ligger op til, at her skal vi udforske en side af hans liv der er meget vigtig, men den nævnes så stort set ikke igen. 2. Hans, hovedpersonens, forløb hos psykologen bliver beskrevet som værende noget der foregik meget let og ukompliceret og selv om han kommer på job igen efter sin stress periode, får man ikke af vide hvordan han er kommet så langt. Havde de to ting fået en ordentlig forklaring i bogen så havde alle ender været samlet.

Men ellers en bog som er et ret godt bud på hvad denne spirende forfatter kan. For jeg tror, som læser, at han har meget at byde på fremover og glæder mig til flere værker fra hans hånd.