0 kommentarer

Tangodanseren af Arturo Pérez-Reverte

af d. 1. marts 2015
Info
 
Sideantal

444

Udgivet

2014

ISBN

978-87-638-2961-8

Originaltitel

El tango de la guardia vieja

 

Dette er en fortælling i tre dele om den velhavende, forkælede society kvinde Mecha Inzunza og charlatanen Max Costa.

De to mødes for første gang på en atlanterhavsdamper i 1928, hvor Max er selskabsdanser og hun er på rejse med sin mand.
Anden gang deres veje krydses, er i Nice lige inden 2. verdenskrig og sidste del foregår i Sorrento i 1968.

Deres møder og deres kærlighedsaffære udspilles på baggrund af de mange omvæltninger der sker i Europa i forbindelse med den spanske borgerkrig, 2. verdenskrig og den kolde krig, og sidste del er præget af skak – da Mechas søn dyster i Sorrento mod den regerende, russiske stormester, inden verdensmesterskaberne.

Der er nogle rigtig gode ideer i den her historie, spioner, kærlighed og intriger – men jeg blev kun i korte perioder fanget af den – resten havde lidt præg af pligtlæsning. Jeg ved ikke om det er oversættelsen der har haltet lidt, men sproget virker meget stift og der er mange klicheer, f.eks. s. 411: ”Når det kom til stykket, ville hun jo bare overtales ligesom alle andre kvinder”, så jeg blev aldrig rigtigt engageret i Max og Mecha, faktisk mest irriteret over deres klodsede måde at håndtere deres forhold på. Og det klinger lidt hult på sådan en dårlig pulp-roman agtig måde, at Max – den moderne verdensmand, pga. ‘sin hest og sin sabel’, fravælger denne kvinde (s. 324): “Mecha Inzunza var en af den slags tilsyneladende uopnåelige kvinder, som man drømte om på skibsdæk og i skyttegrave. I tusinder ar år havde mænd ført krig, myrdet og brændt byer ned for at få sådan en kvinde.”

Slutningen virker også lidt forceret og påklisteret – så alt i alt en lidt “meh” læseoplevelse, fra en forfatter, hvis bøger jeg normalt er ret begejstret for. Blanding af svulmende, klichéprægede romanbladsfølelser og kold, taktisk afstand til personerne og læseren virkede i hvert fald ikke for mig.

Lån bogen på bibliotek.dk

Facebooktwittermail
Bedømmelse
Karakter