Tak for alle minderne af Cecelia Ahern

af d. 22. september 2009

440

2009

978-87-7604-242-4

Thanks for the Memories

Joyce er 33 år og gravid med sit første barn. Hendes ægteskab med ingeniøren Conor skranter og de håber begge, at barnet kan reparere de huller, der er mellem dem. Desværre falder Joyce ned af trappen i forsøget på at nå at tage telefonen og mister barnet for foden af trinnene. På hospitalet får hun blodtransfusioner, men barnet forsvinder ud af hendes liv og dermed også hendes lyst til at fortsætte sammen med Conor.

Justin har en ph.d. i kunsthistorie, og er sindssygt bange for nåle, men en køn læge får ham snakket ind i at give blod, og det blod han donerer, lander, efter det bliver opbrudt i røde og hvide blodlegemer osv. som normen er, hos Joyce. Joyce, som indtil da ikke har interesseret sig for kunst eller har kunnet tale andre sprog – opdager pludseligt at hun kan tale fransk og italiensk, og at hendes viden om kunst er meget større end nogensinde og nyheden ved det, giver hende styrke til endeligt at lade sig separere fra Conor. Da hun møder Justin på gaden, ved et tilfældigt møde, mærker hun en sugende tiltrækning til ham, og han bliver også påvirket, så meget, at hele verden går lidt i stå for dem. Men så nemt at finde hinanden er det selvfølgelig ikke.

Jeg er en stor fan af Ahern. Jeg synes hun skriver fantastisk. Har alle hendes bøger stående på en konstant piedestal i min bolig, og da jeg pakkede denne bog ud af pakken, må jeg indrømme, at jeg muligvis hvinede af fryd over at finde en ny af hendes bøger.

Bogen starter en smule ubehjælpsomt. Sproget halter en smule og jeg sad og blev en anelse irriteret over ikke umiddelbart at opleve den indslusning i historien, som jeg har oplevet med alle hendes andre bøger. Heldigvis fortsatte det ubehjælpsomme ikke. Efter et par afsnit begyndte magien at folde sig ud over siderne, og den blev umulig at lægge fra sig. Og så kan hun formulere nogle ganske komiske situationer, som personligt fik mig til at sprutte af grin i bussen.

“Tak for alle minderne” er en fortælling om en smule magi, meget humor, en smule romantik og hverdagens små mirakler, og hvis du tidligere har læst Ahern med stor nydelse, bør du ikke gå glip af denne bog.