Tænk på et tal af John Verdon

af d. 7. oktober 2010

453

2010

978-87-92639-12-7

Think of a number

David Gurney er i en alder af 47 gået på pension som drabsefterforsker – et job, der har fyldt meget i hans tilværelse. Nu er han flyttet på landet sammen med hustruen Madeleine. Han har fået sig en hobby, hvor han arbejder med portrætter af mordere – man fornemmer at han keder sig bravt i sin nye tilværelse. Det var tydeligvis Madeleine, der ønskede at han skulle stoppe som drabsefterforsker, men Madeleine er heller ikke tilfreds med hans nye hobby – eller hans indsats som handy-man i hjemmet og haven – det virker som om Gurney hverken kan leve op til hendes forventninger eller selv er helt tilfreds med tilværelsen.

“De havde forskellige tanker om, hvad hans pensionering fra jobbet indebar, hvilke forandringer det skulle få for deres tilværelse, og mere specifikt, hvordan det skulle forandre HAM”.

Da Gurney en dag bliver kontaktet af en gammel klassekammerat, Mark Mellery, bliver det begyndelsen til en ny sag, han ikke kan lade være med at involvere sig i – trods Madeleines sure miner – for “..selvfølgelig tiltrak en gåde at løse ham langt stærkere, end han havde lyst til at indrømme”.
Mellery har modtaget et anonymt brev, hvor afsenderen – der udtrykker sig på vers – beder ham tænke på et tal mellem 1 og 1000. Han tænker på et tilfældigt tal – 658 – og i kuverten ligger der en mindre kuvert med tallet 658! Flere breve følger, og da Mellery en dag findes myrdet, har morderen bevidst placeret spor, der skal vildlede politiet. Det viser sig at en seriemorder er på spil – en der er intelligent og som kan lide at lege små lege med ofrene og politiet.

Det er en spændende krimi, hvor man som læser prøver at regne ud, hvordan morderen har båret sig ad. Dog bliver den undervejs en smule langtrukken, ligesom motivet for mordene er lidt tyndt. Men selve historien er godt udtænkt, og jeg var godt underholdt. Gurney har helt klart truffet den forkerte beslutning, da han lod sig presse til at gå på pension – han trives med at løse gåder, og har en intelligent og logisk tankegang, der gør ham eminent til jobbet. Man får lidt ondt af manden – men der er heldigvis lagt op til at der dukker flere sager op, da dette er den første bog i en planlagt serie med Gurney som hovedperson.
En flot debutroman fra Verdon.