Svaret blæser i vinden af Klaus Rifbjerg

af d. 5. august 2006

96

1971

87-00-17871-3

Lad mig sige det med det samme. Jeg har aldrig læst og derfor heller aldrig anmeldt et skuespil i bogform før. Så både læsning og denne anmeldelse er ny for mig.
Når det så er sagt, er det heller ikke værre, det er jo stadigvæk en bog, men dog er fortællermåden en anden, da der ud for hver replik står navnet på personen, og fortællingen er inddelt i akter, med et hurtigt oprids af hvordan scenen er sat, samt hvad de enkelte personer foretager sig under den konstante dialog.
Man kan godt forestille sig historien udspillet på et teater, hvilket naturligvis er meningen. Persongalleriet eller rollelisten er ikke stor og historien er ret simpel.

Den handler om Jonas og Berthe som lige har købt et hotel i en mindre provinsby. Jonas er en hårdtarbejdende hotelvært og Berthe passer den lille og går rundt og snakker med gæsterne, som så selvfølgelig nærmest udgør resten af rollelisten. Der er eksempelvis: Simonsen en fhv. skolelærer der er stamgæst på hotellet og godt alkoholiseret, en håndfuld handelsrejsende, Mona en rigtig glædespige og så nogle unge mænd ved navn; Anders, Ollie og Christian.

Livet går sin stille og rolige gang i den søvnige provinsby indtil en aften, hvor de tre unge mænd kommer på besøg. I første omgang lukkes de ikke ind, men da de så begynder at tisse ind af nøglehullet, så tager Jonas affære. Det skulle han aldrig have gjort. De personkarakterer som Rifbjerg havde givet læseren bliver der vendt godt og grundigt op og ned på. Er Jonas eksempelvis den hæderlige hotelvært han giver udtryk for og er alle andre helt rene i kanten, eller er Anders, der er “lederen” helt galt på den. Svaret skal ikke ud her, men titlen på bogen eller skuespillet er ikke tilfældigt valgt, ligesom Bob Dylan heller ikke tilfældigt optræder i hotellets jukeboks med sangen:
The answer my friend is blowing in the wind.

Klaus Rifbjerg er rigtig god, men “Svaret blæser i vinden” er ikke stor kunst, man læser den og hygger sig, men efter et par dage har man glemt den igen, desværre.

– Denne anmeldelse deltager i Bogrummets sommerkonkurrence 2006