Sula af Toni Morrison

af d. 31. december 2005

150

2000

87-595-0393-9

Sula (amerikansk)

Det kan godt være, at Toni Morrison har vundet nobelprisen i litteratur, men hendes bog “Sula” er ikke overmåde god – dermed ikke sagt, at bogen er dårlig, for det er den ikke, men jeg synes ikke bogen fortjener al den vilde ros den har fået.

“Sula” foregår i byen Medaillon i Ohio, USA. Hovedpersonen er den farvede pige, Sula, og i bogen vi følger hendes liv og levned. Sula er en pige lidt ud over det sædvanlige – hun har sin egen måde at se verden på, og hun ønsker allerede som barn at leve ud fra sine egne værdier og ikke indrette sig efter andre. Det er en egenskab hun har arvet efter alle kvinderne i hendes familie – alle egenrådige typer, der står fast på deres.

Det er ikke alle i byen, der sætter pris på pigebarnets selvstændighed og egne meninger, – alle andre vil have Sula til at følge normer og uskrevne regler i byen, hvilket Sula nægter – hun vil være sig selv og ikke dikteres af andre. Folk fascineres af Sula pga. hendes mod til at leve som hun vil, men samtidig lægges hun også for had for ikke at ville indordne sig. Bogen beskriver Sulas liv og hverdag og beskriver, hvordan en by og dens mennesker påvirkes af en mønsterbryder, der insisterer på, at der skal være plads til os alle på trods af, at vi lever forskelligt.

Selvom bogen ikke er den bedste jeg har læst er den alligevel anbefalelsesværdig fordi sproget og stilen er ligefremt og ublufærdigt. Bogen er også et studie værd fordi den giver et indblik i levevilkårene for farvede mennesker i 1930´ernes USA og fordi personerne er troværdigt og ærligt beskrevet. Det der i mine øjne trækker bogen ned er, at den indimellem kan køre i ring, hvilket ikke er særlig underholdende.