Strandingsgods af Robert Louis Stevenson

af d. 28. april 2008

165

1946

87-553-1695-6

The Ebb-Tide

På strandbredden af en stillehavsø, under et palmetræ, møder vi første gang de tre fallerede mænd Davis, Herrick og Huish. De klarer sig til dagen og vejen ved at tigge og optræde. Nætterne tilbringer de i en nedlagt kachot. De er på alle måder en sølle flok. Familien har de mistet enhver kontakt til, og fortidens synder har forhindret dem i at skabe sig en ordentlig tilværelse.
Malende trækkes deres liv op. Som læser kan man mærke den sørgelige forfatning, de tre befinder sig i.
Tilfældet vil, at de med Davis som kaptajn får hyre på et skib. Ingen anden vil påtage sig opgaven, for skibet har været ramt af kopper, og hvem ved, hvad der venter den elendige skonnert Farallone på sin videre færd over Stillehavet. De tre mener imidlertid, at de med en smule held kan kapre skibet og sælge både dét og dets ladning af champagne, så de tager med kyshånd imod tilbuddet om at føre båden til Sydney. I stedet sætter de kurs mod Sydamerika.
Champagnen ryger dog hurtigere indenbords, end godt er, ligesom provianten svinder betænkeligt, og sluttelig lægger de til land ved en lille ukendt ø, hvor de håber at kunne skaffe nye forsyninger. Hvad de ikke regner med er, at på øen bor en mægtig mand, og han tager grumt imod “strandingsgodset” – Davis, Herrick og Huish.
“Strandingsgods” er skrevet af Robert Louis Stevenson – ham med “Skatteøen” – i samarbejde med stedsønnen Lloyd Osbourne. Det er en kort, men fængende og elementært spændende roman, der også dygtigt beskriver det psykologiske spil, der opstår mellem de tre menneskelige vrag. Desværre løber slutningen bogstaveligt talt lidt ud i sandet, men det kan dog ikke fratage bogen adkomsten til fire stjerner.