Stormland af Hallgrímur Helgason

af d. 3. juni 2008

445

2007

978-87-11-31485-2

Rokland

Hallgrímur Helgason har med ”Stormland” lavet en regulær tour de force af en roman om anti-helten Böddi. Islændingen Böddi vender efter ti års studier i Tyskland hjem til sin barndoms landsby og bosætter sig i kælderen hos moderen. Han anser sig selv som en åndens mand, men er pessimistisk anlagt hvad angår samfundsudviklingen. Frustrationerne raser og Böddi får lettet lidt på ventilen ved at skrive kritiske indlæg om alverden på sin blog – og ikke mindst udstille de andre beboers og samfundets mentale fallit. For Böddi er idealist og ønsker et andet samfund; et samfund hvor det ikke er reklamer og forbrugeranalyser der bestemmer. Böddi får selvsagt fjender og udstødes inden længe hvorefter han ramler nedad i en spiral af mismod – og mister alt. Men han vil ikke acceptere sin situation og gør modstand. Med støtte fra Nietzsche og Goethe beslutter Böddi sig for at lave en revolution.

”Stormland” er stor kunst; parodisk og satirisk udstiller Helgason det moderne samfunds sprækker og giver med Böddi en karakter til verdenslitteraturen som man ikke kan undgå at sympatisere med (på trods af store mangler). Dialogen og miljø- og personbeskrivelserne er træffende og man ender uomtvisteligt med at gnægge sig gennem bogen.

”Stormland” får 4 velfortjente stjerner idet 5 er reserveret for de helt store klassikere som over århundrederne har vist og viser deres værd igen og igen. Men det ville ikke undre undertegnede hvis der blev refereret til ”Stormland” langt ind i dette årtusinde – hvorefter en ekstra stjerne så må tilfalde.