Stillidsen af Donna Tartt

af d. 15. april 2014

836

2014

978-87-11-35453-7

The Goldfinch

”Stillidsen” – en “mursten” på godt 800 sider – men ikke en side for meget. Romanen handler om en dreng, Theo, som overlever en eksplosion på et kunstmuseum, hvor hans mor omkommer. Mellem murbrokkerne finder Theo en døende gæst som giver ham en ring som han skal aflevere til en navngiven person. Theo får også med sig ud af museet et lille kunstværk fra 1600-tallet, et maleri af en lille fugl – en stillids – og dette kunstværk bliver en del af Theos skæbne, da han bringer det med sig gennem sin ungdom og gennem det, involveres i kunstens kriminelle og farlige underverden.

Theos far har tidligere forladt moderen og ham uden varsel, og vi møder først faderen igen, da han bliver “tvunget” til at tage Theo til sig efter moderens dødsfald. Han bor da i Las Vegas og er dybt afhængig af spil og kriminalitet og håber at kunne tilegne sig Theos arv og forsikringssum efter moderen. Her i Vegas møder Theo sin fremtidige ven Boris, som på mange punkter ligner ham selv. Boris er af russisk/ukrainsk afstamning, har også mistet sin mor og bor sammen med sin alkoholiserede far som er minearbejder og væk i mange perioder. De to drenge finder sammen, og Boris kommer til at spille en enorm rolle i Theos liv – også selvom Theo slet ikke er klar over, hvilken forbrydelse Boris rent faktisk har begået! Da også faderen dør, flygter Theo tilbage til adressen i New York, en antikvitetsbutik som drives af Hobie som restaurerer de gamle kunstværker, og som den døende på museet var medindehaver af.

– Romanen er på sine steder en krimi, den er spændende og hårrejsende og andre steder dybt filosofisk med tanker fra bl.a. Dostojevskijs forfatterskab, bl.a. “Idioten”. Drengen Theo udvikles fra at være vokset op trygt og godt hos sin mor til en omflakkende, stofafhængig og søgende sjæl som ikke kan finde ro og som mangler kærlighed og tilhørsforhold. En dybt fængslende roman som kan anbefales.