Stemmen af Arnaldur Indriðason

af d. 31. januar 2009

316

2006

87-638-0223-6, 978-87-638-0223-9

Röddin

Endelig, tænkte jeg. Endelig en forfatter der kan og tør løfte arven efter Maj Sjöwall og Per Wahlöö. En krimi som behandler politiarbejdet seriøst og troværdigt, uden unødige Hollywood dikkedarer og machoanstalter. Det er hvad ”Stemmen” byder på. At den alligevel ikke når Sjöwall/Wahlöö kvaliteter skyldes en alt for flad hovedperson, som i øvrigt minder meget om førnævnte forfatteres Martin Beck. Hovedpersonen hedder Erlendur. Han har to kolleger, der er ligeså overfladisk beskrevet som ham selv. Erlendur må til et større hotel i Reykjavik hvor hotellets almuligmand er blevet dolket ihjel. Den døde er iført julemandskostume og et kondom. Efterforskningen bringer Erlendur dybt ind i julemandens fortid, og her er der til gengæld en dybdegående psykologisk personbeskrivelse. Den døde brænder stærkere gennem bogens sider, end Erlendur selv. Plottet er godt nok. Det holder vand, og det er ikke til at gennemskue, før forfatteren selv løfter sløret for morderen til sidst. Men politifolkene er for flade og direkte kedelige. Her kunne med fordel være anbragt nogle groft karikerede typer som kunne sætte farve på paletten. De tre betjente er alt for vage, der er ingen dynamik i deres samspil. Tænk på inspektor Frost og kollegaen Toolan, Sherlock Holmes og Dr. Watson, Martin Beck og Lennart Kolberg. Der kan man tale om dynamik!

De første 100 sider glider let ned, men den utilstrækkelige personkarakteristik lagt sammen med en meget langsomt fortalt handling, bringer historien ud i et dødvande.
Man kan kun håbe at Indridason har mere krudt i bøssen til næste kapitel om den islandske kriminalbetjent.