Status af Erlend Loe

af d. 28. marts 2014

144

2014

978-87-02-15234-0

Vareopptelling

Efter et ophold i Istanbul vender den 65-årige forfatter Nina Faber tilbage til Norge, hvor hendes seneste digtsamling “Bosporus” står for at skulle udgives. På trods af at have ført et ensomt og alkoholisk liv i en årrække forventer hun, at “Bosporus” vil få hende tilbage i rampelyset – hun anser sig trods alt for at være en stor, vidende og seriøs forfatter (og nej, beskedenhed er ikke Faber´s stærke side).

Dagen for udgivelsen oprinder, men de positive tilkendegivelser udebliver, og som en mopset teenager beslutter Nina Faber, at hun vil have hævn over de anmeldere, der tydeligvis ikke har forstået hvad stor lyrik går ud på.

Hun bestemmer sig for at opsøge de respektive anmeldere for at give dem en røffel – det var jo meningen, digtsamlingen skulle være hendes comeback på litteraturscenen, og medmindre hun tager til genmæle kommer Nina måske til at henslæbe resten af livet i alkoholens tåger, mens hun fodrer sit laktose-intolerante pindsvin med sojamælk.

Nina´s raid gennem Oslo går dog ikke som planlagt. Hun kommer ved et uheld til at slå en af anmelderne ihjel, og beslutter sig herefter for, at opsøge næste anmelder. Hun ringer på den unge anmelders dør, bilder bofællen ind, at hun er anmelderens mormor og bliver lukket ind. Mens hun venter på anmelderen, tager hun sig et bad og nærstuderer den unge anmelders bogsamling. Da anmelderen kommer hjem mødes han af Nina indhyllet i et badehåndklæde – og overraskes af et slag i hovedet – Nina har bestemt sig til, at han fortjener et slag i hovedet med seriøs, engelsk lyrik. Efter at have dasket anmelderen i hovedet med en bog, fordufter hun ud i Oslos gader, hvor hun møder sin homoseksuelle søn Ludvig, der har besluttet at prøve noget nyt – i form af en kvindelig kæreste. Kom ikke og sig, at der ikke sker noget i de norske gader!

Sjældent har jeg læst noget så morsomt som “Status”. Loe har en sort og vanvittig humor, som jeg sætter stor pris på.

At personbeskrivelserne er stærkt karikerede lever jeg gerne med, for jeg grinede mig gennem hele bogen. Som altid flyder Loe´s sprog let, og jeg læste stort set bogen færdigt i et langt stræk. Jeg følte mig godt underholdt da jeg læste bogen, for den er velskrevet, underfundig og morsom – og skruet væsentligt bedre sammen end de øvrige bøger af Loe, jeg har læst.

Jeg kan ikke andet, end at belønne “Status” med fem stjerner – og sende en varm anbefaling ud i æteren til jer, der læser denne anmeldelse – denne bog skal læses!