af d. 21. december 2009

320

2009

978-87-7714-997-9

Still Alice

En fantastisk bog, som rører ved ens følelser i den grad, så jeg sidst i bogen måtte finde mine kleenex frem.
Vi følger Alice Howland, profosser på Harvard i kognitiv psykologi og international anerkendt foredragsholder, mor til 3 voksne børn og gift med John der også er forsker og med hvem hun har udgivet videnskabelige bøger.
Alice står på toppen af sin karriere da vi møder hende september 2003. Hun er dog begyndt at blive lidt glemsom, men tilskriver det en begyndende overgangsalder samt lidt stress over den meget rejseaktivitet som hendes gæsteforelæsninger giver, men da hun en dag pludselig mister stedsansen for et kort øjeblik, beslutter hun at opsøge en neurolog.
Dette bliver starten på et liv ned ad bakke, det viser sig at Alice trods sin alder har Alzheimers. De næste to år følger vi Alice hårer kamp mod et liv i glemsel, en kamp der også påvirker hele familien. Vi følger hvordan hun bliver nødt til at opgive sit arbejde, hvordan hun føler sig mindreværdig og umyndiggjort. Hvordan hun forsøger at holde fast i de ting hun kan magte og hvordan det trods stærkt fremskreden sygdom lukkes for hende at oprette en støttegruppe for yngre Alzheimers patienter samt på et stort seminar for fagfolk og plejere at holde en tale om hvordan verden opleves som patient.
Lisa Genova som har en ph.d. i neurovidenskab fra Harvard, skrev denne bog da hendes bedstemor fik konstateret Alzheimers. I begyndelsen var der ingen forlag, der ønskede at trykke bogen, så hun besluttede selv at finansierer udgivelsen, og i dag er bogen solgt til udgivelse i 17 lande. Som læser er jeg glad for at Lisa var så vedholdende, for der er tale om et mesterværk af en bog, selv om det er et alvorligt og skræmmende emne, emmer bogen af livs bekræftelse og er bare så smuk og velskrevet.