Spøgelser af Ed McBain

af d. 14. august 2012

212

1981

87-15-01328-6

Ghosts

I noget nær den værste vinter man har oplevet i Isola, tilkaldes Steve Carella dagen før juleaften til et drab. En kvinde er stukket ned uden for sin boligblok. Knap er de færdige med at undersøge liget, før et nyt drab rapporteres. Liget befinder sig i en lejlighed i boligblokken.
Carella ræsonnerer sig hurtigt frem til, at den dræbte i lejligheden var morderens egentlige mål, kvinden på gaden blev dræbt, fordi hun så morderen forlade gerningsstedet. Liget i lejligheden viser sig at være en forfatter, berømt for sine bøger om hjemsøgte huse. Hans kæreste tilbyder at assistere politiet med opklaringen. Hun er et medie, og kan fornemme spøgelser og overnaturlige energier. Carella tror ikke på det overnaturlige, men ser at kvinden har en exceptionel fornemmelse for sine omgivelser, og vælger at drage nytte af den i sit arbejde.

Forsiden er en karikatur der er meget let genkendelig: Clint Eastwood med sit velkendte bistre ansigtsudtryk, er ved at trække sin Magnum 44. Hvorfor man har valgt den illustration til den danske udgave er ikke direkte logisk, da historien ikke rummer noget skyderi. Måske har John Ovesen, som står for omslaget, ment at Dirty Harrys indstilling til spøgelser er den samme som Steve Carellas. Og det har han nok ret i. Under læsningen står den sammenhæng mere og mere tydeligt frem.

Med al sit spøgeri har McBain skrevet en kapitel i station87 serien, som skiller sig kraftigt ud. Den første halvdel er gammelkendt, men da Carella indleder samarbejdet med det kvindelige medie, går historien ad hidtil usete stier. Det er lækkert, og hele vejen igennem lurer der et smil i øjenkrogen. Endda i bogens mere skumle passager.
Det er næppe tilfældigt, at ‘spøgelser’ foregår om vinteren hvor alt er dækket af sne.