Splinten fra Argo af Sjón

af d. 12. november 2006

138

2006

87-11-17137-5

Argóarflísin

Dette er en af glæde gennemsyret, derefter forkromet og pudset anmeldelse. Fra et vidunderligt gennemtænkt omslag, over en forrygende fortælling til et perfekt sært, gammeldags sprog er “Splinten fra Argo” en sand fryd lige fra det første blik til sidste side.

“Splinten fra Argo” har undertitlen “- en Myte om Jason og Kaineus” og er skrevet over forskellige græske myter. Vor fortæller er en ældre islænding med stor sans for sig selv og fisk. Han har i en lang årrække udgivet tidsskriftet “Fisk og Kultur”, som i store træk er artikler fra egen hånd om fiskespisende folks fortræffeligheder, og om hvordan de i det meste overgår andre mennesker. Målgruppen er nok lidt vel smal, men det er under vores fortællers værdighed at beskæftige sig med den slags petitesser. Han inviteres med på jomfrurejse på fragtskibet M/S Elisabeth Jung-Olsen, hvor styrmanden Kaineus hver aften ved middagsbordet fortæller en historie om Jason, skibet Argo og kvindeøen, der regeredes af den dådyrøjede, men fælt lugtende, Hypsipyle. Da vor mand ikke har særlig respekt for andre end dem, der viser ham selv interesse, er det med stor irritation, han må underordne sig Kanineus’ fortælling. Denne irritation bliver snart til lidt af en fryd for læseren, som på sin side irriteres over vores overordentligt selvcentrerede fortæller.

Det oser af skrøner, myter og gudeopførsel, og det hele er skrevet i en sjov gammeldags stil, der passer fint til vores gamle knark af en fortæller. Hans hang til at få alting til at handle om ham selv er på den side enerverende og samtidig meget, meget sjovt. Manden er simpelthen en belastning, og man må tage hatten af for skibets besætning, der præsterer at holde en god tone, selv når han blander sig og går i vejen.

I bedste dannelsesrejsestil kommer fortælleren faktisk igennem en form for udvikling i løbet af turen. Hvad det er, kan jeg ikke røbe, bare sige, at det er en meget uventet udvikling, som med dens frække natur får afrundet bogen perfekt.

Sidste år fik flere i familie Sjóns “Skygge-Baldur” i julegave. I år kan de søde mennesker glæde sig til “Splinten fra Argo”. Så god er den. Det er en deler.