af d. 14. september 2018

72

1989

87-7297-213-0

Ny udvidet udgave, redaktion: Jens Peder Agger, oversættelse og tekstning: Mogens Dalgård

2.

Tillad mig at henlede læserens opmærksomhed på den gennemført uovertrufne forside. Har jagten på penge ledt en stakkel i døden i ørkenen, eller er vandet forgiftet? Der er flere tolkninger og mulige fortællinger i det ret simple tableau, og det gælder også for Eisners Spirit historier i dette danske bind 2, der starter med et par mindeord over den afdøde danske oversætter Mogens Dalgård. Redaktionelt har man taget en klog beslutning og valgt at gemme historierne her til bind to, for der er flere hvor der optræder er ret afgørende overnaturligt element. I første bind var realismen i højsædet (eller så realistisk som Spirit nu er i sin 1930’er krimistil), men her oplever vi en genganger der hjælper Spirit med at fange en forbryder, og en lampeånd, der myrder på kommando og næsten skræmmer livet af Spirits unge hjælper Boney. Ret overraskende, men det skæve smil indfinder sig i mundvigen, mens man fryder sig over Eisners fortælleglæde.

Et tema der træder igen i historierne er en form for venskabelig rivalisering mellem kriminalkommisær Dolan og Spirit, hvor den bedste mand er den der pågriber skurkene. Det fører Dolan i armene på en frodig kvindelig bandit, en slags femme fatale, til stor morskab for både læseren og Spirit. Og så er der Boney, drengen der er i en indre krise, han ser op til Spirit men er reelt i gang med et voldsomt identitetsprojekt. Hans personlige kvaler er der flere historier der udspringer af, som når han tager et borgerligt job for at slippe for politiarbejdet, men uvidende ender direkte i en forbryderhule.

I et ret omfangsrigt og imponerende register, kan man til slut finde samtlige Spirit-historier, med oplysninger om hvem der hjalp Eisner med manuskripterne, for dem skrev han sjældent alene.

Serien er udsolgt alle steder, men på originalsproget kan den købes på nettet til uhyrlige summer. Heldigvis har vi de danske biblioteker: Lån tegneserien på biblioteket