Spillemandens krig af Erik Juul Clausen

af d. 7. januar 2008

371

2005

87-7739-790-8

Spillemandens krig : besættelse og modstandsvilje

”Spillemandens krig” er anden del i Erik Juul Clausens trilogi om livet på den midtjyske hede under besættelsesårene, ”Operahuset på heden” hed første del, hvor vi stiftede bekendtskab med Stefan Koustrup, ejer af et husmandsbrug og desuden spillemand af Guds nåde.
Stefan plejer fortsat omgang med de tyskere, der holder til på den militære flyveplads ved Karup. Han har omtrent siden besættelsens start tjent gode penge ved at spille i officersmessen og har fundet jobbet interessant af patriotiske grunde, for hvor kan man ellers blive bedre informeret om tyskernes gøren og laden end her?
Han bruger sine observationer til, at gennemføre sine egne private sabotageaktioner. Men eftersom han opererer alene og i det skjulte, fatter såvel tyskerne som modstandsbevægelsen mistanke til ham. Hvis side er Stefan egentlig på?

Stefan bliver udsat for et attentat, der omtrent koster hans elskede hund livet. Attentatet viser sig dog at komme fra en helt anden kant end ventet. En af de nyfigne på egnen er gået over gevind i sin forargelse over Stefans levevis og livsholdning og er grebet til geværet. Det giver Stefan en slem forskrækkelse, men giver ham ikke anledning til at vælge side. Han bevæger sig fortsat på kanten – mellem tyskerne og danskerne, mellem besættelsesmagten og modstandsbevægelsen.
Som læser er man ikke i tvivl om, hvor Stefans hjerte ligger, og på den vis opretholder man hele tiden sin sympati med ham. Manden er ikke dum, og hans vaklen er forståelig. Ganske vist var den tyske besættelsesmagt pr. definition ond, men den enkelte tysker var jo ikke nødvendigvis ond. Og ganske vist var den danske modstandsbevægelse pr. definition god, men derfor kunne der jo godt være skvadderhoveder imellem.

Erik Juul Clausen er fantastisk dygtig til at skildre det jævne liv og sætte farver og nuancer på de mennesker, han befolker sine bøger med. Denne bog er ingen undtagelse. Alligevel er der et aber-dabei ved den. Den bærer præg af at være en 2’er blandt 3. I ”Operahuset på heden” blev tonen slået an og scenen sat. I trilogiens sidste del får vi formodentlig den fornemme afrunding af beretningen. Men denne ”Spillemandens krig” er et mellemspil, hvor man ikke føler, at bogen kommer rigtigt i gang. Ligesom man ikke føler, at den når sin slutning. Det er synd, for den rummer ellers så mange gode elementer.