Spild af Sigrid Combüchen

af d. 13. september 2012

368

2012

978-87-7973-505-7

Spill

Forfatteren Sigrid Combüchen får en dag et brev fra en læser, der mener at kunne genkende sig selv på et billede, Sigrid beskriver i en af sine bøger. Læseren er en ældre svensk dame, nu bosat på solkysten. Sigrid begynder at korrespondere med læseren, for hendes nysgerrighed er vakt og øjner en mulig ny inspiration til en ny roman. Læseren hedder Hedwig (kaldet Hedda) og er opvokset i Lund. Hun fortæller gerne om sit liv til Sigrid, især da Sigrid har ladet hende forstå, at hun faktisk nu bor i Heddas barndomshjem! Hvilket ikke passer, men Hedda bider på krogen. Hele Heddas familiehistorie rulles ud, og det er ikke småting hun har oplevet. Hjemmet i Lund var præget af en syg far og en dominerende mor, og Hedda måtte ud i mange krumspring, før det lykkedes hende at flytte til Stockholm og begynde sit eget liv. Her er hun dog også offer for sit naive væsen, men hun gør hvad hun kan for at klare sig.

Romanen springer frem og tilbage i tiden. I Heddas breve til forfatteren skriver hun ikke så meget om fortiden, mest hvordan hendes nutid er, som udenlandsk svensker, om sine børn og børnebarns liv. Alt imens romanen følger hende som ung pige, eller er det bare forfatteren Sigrid, der digter hendes historie? Det kommer aldrig helt frem og det er også meningen. Selve bogens opbygning er spændende og ny. Forfatteren, der optræder i bogen er den samme som bogens forfatter, og det er ganske forfriskende. “Spild” har også høstet fine priser i Sverige, og det forstår man godt med det noget anderledes set up.

Men det til trods fængede historien om Hedda mig aldrig helt. Faktisk synes jeg ikke den er særlig spændende. Det er lige som om forfatteren prøver at finde på noget spændende, der skal ske for Hedda, men det falder lidt til jorden. Beskrivelse af almindelig hverdagsliv behøver ikke være kedeligt, så hvorfor Hedda skal komme ud for så mange lidt absurde hændelser, forstår jeg ikke. Den bliver ikke mere spændende af den grund. Men alt i alt en udmærket roman med en anderledes vinkel. 3 stjerner herfra.

kvindefrigørelse. kvindeundertrykkelse. familien. 1930-1939. Sverige