Spejl, skulder, blink af Dorthe Nors

af d. 13. februar 2016

192

2016

978-87-02-18939-1

De fleste af vore rigtig gode forfattere laver indimellem en “smutter”. En bog der ikke lever op til den standard, vi ellers er vant til fra deres hånd. Sådan er det ikke med Dorthe Nors. Hendes forfatterskab spænder meget vidt over romaner, noveller og mere eksperimenterende litteratur. Uanset hvad hun rører ved, så virker det bare. Med “Spejl, skulder, blink” er hun tilbage i romanen, og det virker stadig. Jeg har fulgt Dorthe Nors siden hun debuterede med romanen “Soul” i 2001, og jeg bliver tilsyneladende aldrig træt af at se, hvad hun byder på. Måske fordi jeg aldrig rigtig ved hvad jeg kan forvente fra hendes pen.

Sonja kommer fra Balling i Vestjylland et sted. Der hvor heden breder sig og der er højt til loftet. Som ung rejste hun til København for at læse på universitetet, og fordi det var det man gjorde. Nu er Sonja midt i livet og bor stadig i København. Hun har mistet følingen med hjemegnen og med søsteren der blev tilbage og fik mand og børn, og ikke ret meget mere. Sonja er alene, oversætter svenske krimier, og er ved at tage kørekort. Det har hun været ved længe, for hendes kørelærer Jytte, vil ikke rigtig lære hende at skifte gear, og så kommer man ikke så meget videre. Men en dag tager Sonja kampen op, og beder om at få en anden kørelærer, for hun vil bare lære at køre bil.
Sonja føler sig ikke længere hjemme i København, men kan ikke tage hjem til Balling. For det der var, findes ikke mere, og så kan man jo ikke tage dertil.

“Spejl, skulder, blink”, er en skøn historie om Sonja, og om at drømme sig tilbage til noget der ikke længere findes. Sonja er lidt sær, men på den gode måde, og jeg tror at de fleste har en Sonja i familien.

Som altid når Dorthe Nors skriver, er det bragende godt håndværk. Der er rigtig meget underspillet jysk humor, og virkelig mange sjove formuleringer, som får historiens dybder til at træde tydeligere frem. En enkelt skæv formulering, fortæller meget mere end mange afsnit med dybsindige ord. Som læser fornemmer jeg, at der er kælet for både for historien og for hver enkelt sætning. Det er sådan noget dygtige håndværkere kan.

“Spejl, skulder, blink”, er et jysk kaffebord med familien. Trygt og hyggeligt – og så får man noget med hjem.