Sommertræet af Guy Gavriel Kay

af d. 6. marts 2004

296

1990

87-89007-75-1

The Summer Tree

Lad der først komme en advarsel. Hvis man vælger at stige ombord i denne fortælling, er det umuligt at stoppe før sidste blad er vendt. 3 romaner og omkring 900 sider senere. Og afhængigt af ens læsehastighed kan man altså dermed risikere at skulle ofre et par dage på det alter.

Men en risiko der er vel værd at løbe i dette tilfælde. ”Sommertræet” er første bind i fantasytrilogien ”Fionavargobelinen”, og historien er hårdt kogt ned den samme som så at sige altid: kampen mellem det gode og det onde. Men åh hvilken variation over et kendt tema. Der sker som følger: 5 unge mennesker fra vores verden og tidsalder bliver bragt til Fionavar, den første af alle verdener. Påskuddet er at de skal deltage i traditionel festivitas ved Kongen af Brennins hof, men i Brennin er det Onde – og her menes det virkeligt Onde, den oprindelige ur-onde kraft – begyndt at røre på sig, og de 5 studerende fra Torontos Universitet er i virkeligheden alle udvalgte på grund af skjulte kræfter eller skæbnessvangre oplevelser. Der venter krig og Mørkets kræfter forude, en krig der vil påvirke alle verdener foruden Fionavar skulle det Onde sejre.

Mere skal ikke røbes om historien som sådan. Men derimod skal skrives med ildskrift, at dette er rent ud overvældende litteratur. Det univers og verdensbillede Kay skriver frem er storslået og vidunderligt, men samtidig så sandelig ikke for folk, der ikke kan klare livets barske realiteter. Det er så godt skrevet at det gør ondt. Selvfølgelig er der mindelser om Tolkien – det er vel nærmest uundgåeligt – det mærkes også at Kay kender sin Narnia og sin nordisk-keltiske mytologi, men han har disse mastodonter til trods skabt en fortælling der er sin egen fuldt og helt. Og tør man hviske det – en fortælling der er smukkere og mere medrivende en bibelen – Ringenes Herre.

”Sommertræet” er første bind i ”Fionavargobelinen” trilogien