Som dag følger nat af Yasmina Khadra

af d. 17. december 2011

350

2011

978-87-02-09322-3

Ce que le jour doit à la nuit

”Som dag følger nat” er en roman, som fortæller om en ung mands og et lands kamp for selvstændighed, om historiens stille bifigurer, der trods fattigdom og kulturforskelle lever for kærlighed og loyalitet. Younes bliver født i en meget fattig familie, som oprindeligt ikke var fattig, men forholdene har ændret deres status, og da en brand til sidst ødelægger et års høst, må familien tage ind til storbyen, som absolut ikke tilbyder bedre forhold. Her lever de i stor slum – utrolig malende beskrevet.

Faderen er meget stolt og vil ikke tage imod hjælp fra en rig bror som bor i byen, men da forholdene bliver ubærlige, må familien anbringe Younes hos denne bror, som lever et sorgløst og rigt liv sammen med sin franske hustru Germaine. Her vokser Younes op og gennemgår en ungdomstid sammen med 3 kammerater, hvis skæbner på en måde flettes ind i hinanden og gør livet, til tider, meget surt for dem alle, på hver sin måde. En noget speciel kærlighedshistorie indgår også i romanen, og man ser her, at Younes har arvet noget af sin fars urokkelige stolthed, og står måske der i vejen for sin egen lykke!

Bogen behandler også Algeriets kamp for selvstændighed og de dermed forbundne kampe, et historisk input, som også er godt og levende – men meget råt – beskrevet.

Fra omslaget læses om forfatteren Yasmina Khadra, at det er pseudonym for Mohammed Moulessehoul, som er født i 1955 i algerisk Sahara. Han debuterede som forfatter, mens han var officer i den algeriske hær, som han senere forlod for at gå i eksil i Frankrig, hvor han stadig bor. Forfatteren har således stort kendskab til forholdene i Algier, og bogen optræder absolut som vedkommende og er godt skrevet i forståeligt sprog. En læseværdig roman. – God læselyst!