Solens sejr af Wilbur A. Smith

af d. 3. januar 2007

593

2006

87-11-29919-3, 978-87-11-29919-7

The triumph of the sun

Wilbur Smith har igennem efterhånden mange bøger skildret Ballantyne-familien og Courtney-familien, men indtil nu har de to familier ikke mødtes. Det gør de i hans nyeste bog “Solens sejr” som virkelig cementerer at han er en excellent forfatter.

“Solens sejr” handler om den religiøse opstand i Khartoum i slutningen af 1800tallet. Vi følger den lille familie Benbrook der består af familieoverhovedet David, britisk konsul i Khartoum, hans ældste datter 17årige Rebecca og de to tvillinger Amber og Saffron. Penrod Ballantyne er den engelske efterretningsofficer som fanges i byen sammen med mange andre. Ryder Courtney er en driftig handelsmand, som grundet belejringen af Khartoum er nødsaget til at blive i byen, da hans dampskib er midlertidig ude af drift. Khartoum er belejret af Mahdien, en såkaldt profet udvalgt af Allah, som igennem længere tid har samlet tilhængere blandt dem der gerne så Khartoum, og Sudan i det hele taget, gjort fri af den britiske besættelse.

Belejringen trækker ud og det kan mærkes på indbyggerne i den store by, som pludselig har meget lave beholdninger af mad og kolerabefængte drikkevandsressourcer, grundet de lig der i kampene er blevet efterladt i gaderne.

Den britiske hær der er blevet sendt bud efter til evakuering af indbyggerne i Khartoum lader vente på sig og oprørernes tal fordobles da flere og flere stammer i oplandet slutter sig til den hellige jihad udstedt af Madhien.

Igen har Wilbur Smith fint styr på begivenheder og fakta og den viden han har om Islam og de stammer der portrætteres gør bogen mere nuanceret end en skildring fra en britisk konsuldatters side. Man fatter sympati for oprørernes sag fra tid til anden og forstår udmærket hvorfor Madhien vil “befri” Sudan for briterne. Jeg kan især godt lide at kvinder i Wilbus Smiths øjne, kan være lige så heroiske som mænd og til tider mere. Vil du læse en eventyrlig fortælling, så er “Solens sejr” et godt bud.