Solange af Marie Darrieussecq

af d. 25. november 2012

230

2012

978-87-7973-518-7

Clèves

Den franske forfatter Marie Darrieussecq (f. 1969) fik sit store internationale gennembrud med debutromanen “Kvinden der blev til en gris”, og siden er på dansk også udkommet de ligeledes anmelderroste romaner “Spøgelser”, “Baby” og “Tom er død”. Nu er hun så aktuel med romanen (selvbiografien …?) “Solange” om en ung piges seksuelle opvågnen.

Bogens titel er også navnet på dens hovedperson; sted og tid er Frankrig i firserne, og vi følger Solange fra hun som 10-årig mærker den spæde pubertet rumstere. Hendes mor, der er desillusioneret over aldrig at have fået den karriere og det liv hun drømte om, lider af tilbagevendende migræneanfald. Solange føler sig tæt forbundet til sin far, men han fjerner sig mere og mere fra hjemmet, og pigen tilbringer efterhånden det meste af tiden hos naboen Bihotz – en original af en ungkarl, der lytter til AC/DC og har passet Solange, siden hun var lille.

Da Solange får sin første menstruation, intensiveres de kropslige fornemmelser, og jagten på at få dem forløst går ind. Sex er stort set det eneste samtaleemne blandt veninderne, og der konkurreres hårdt om at være den første til at debutere og siden at fremstå som “erfaren voksen kvinde”. Hierarkiet er nådesløst, og Solange, der er en stille og begavet pige, som tænker alt for grundigt over tingene, er absolut ikke hverken klikens eller fyrenes populære pige – tværtimod bliver der ikke taget notits af hende, og hun oplever heller ikke sjældent at blive mobbet.

Solange må derfor tage sagen i egen hånd, og det gør hun ved at byde sig til (ikke på vulgær men snarere kejtet vis) for tilfældige drenge og mænd, som hun fatter sympati for eller finder spændende – og det skal der ikke meget til for; overset som hun er. Men hendes ungpigelyst, der i begyndelsen er som en sart blomst, udvikler sig til en kødædende plante …

Romanen er særdeles realistisk, og under læsningen genkalder man sig tydeligt pubertetens optagethed af kroppen og dens drifter. Desuden er beskrivelsen af de unge års sælsomme og modstridende kombination af et barnligt, uskyldigt sind og en voksen, udviklet fysik utroligt rammende, så “Solange” får min varme anbefaling med på vejen.