Søstrene Grimm 2 – En tikkende bombe af Michael Buckley

af d. 25. september 2007

253

2006

978-87-11-22494-6

The Sisters Grimm 2: The Unusual Suspects

Sabrina og Daphne har nu efterhånden været så lang tid hos deres bedstemor, at der ikke længere er nogen vej udenom. De skal i skole! Sabrina har ikke særligt meget lyst til det, men bedste er en ret bestemt dame og af sted kommer de da også. Men som alt andet i Ferryport Landing, så bliver heller ikke skolegangen helt almindelig.

Daphne er den som er mest heldige hvad angår klassekammerater og lærer, da hun får ingen ringere end Snehvide, som jo nærmest er symbolet på sødme og godhed. Sabrina derimod ender op med en knap så venlig lærer, nemlig den tvære Hr. Grumpner. Han får dog ikke lov til at forpeste handlingen i ret lang tid med sit dårlige humør, da han meget kort efter skolestart findes dræbt på skolen. Bedstemor Grimm, som er detektiv til fingerspidserne, er ikke sen til at kaste sig over opklaringen, Sabrina derimod er mere stemt for at fortsætte opsporingen af sine forsvundne forældre.

I denne anden del af serien om søstrene Grimm, finder man samme opbygning som i første bog i serien, hvor forfatteren har valgt at servere højdepunktet allerførst for ellers at lade læserne vente med at få udløst spændingen. Det har en ganske god virkning og interessen for hvad der mon vil ske holder læseren i et fast greb lige fra første til sidste linje.

En gang imellem får jeg den tanke når jeg sidder og læser en bog, “Hvor i alverden får forfatteren dog ideerne fra?”. Det var i høj grad også tilfældet med denne bog, som godt nok er anden del af en serie, men jeg er meget duperet over forfatterens fantasi og evne til at tage fat i tidligere tiders eventyrfigurer og bygge videre på dem. Det er så fedt!

Uden at afsløre for meget, vil jeg sige at bogen slutter på en måde, så man som læser slet ikke kan lade være med at kaste sig over treeren, når denne udkommer. Det er underholdning i topklasse en skøn blanding af eventyr og spænding. Jeg er vild med denne serie!

Kan læses fra 10 år og er velegnet til højtlæsning.