Søster af Rosamund Lupton

af d. 31. oktober 2012

319

2012

978-87-92550-66-8

Sister

Efter at have kæmpet hårdt for at få et forlag til at antage kriminalromanen “Søster” lykkedes det til sidst den engelske tv- og filmmanuskriptforfatter Rosamund Lupton at komme igennem nåleøjet til udgivelse og dermed endelig debutere som romanforfatter. Og hvilken debut! – “Søster” blev kåret til årets debutroman og blev samtidig den hurtigst sælgende debutroman nogensinde i den store britiske bogkæde WHSmiths historie.

Og “Søster” er da også et utroligt spændende psykologisk drama med et plot, der holder læseren i et tight greb hele vejen igennem. Bogens hovedperson og fortæller, den stilige og tryghedsfikserede grafiker Beatrice fra London, har et godt job på et reklamebureau i New York, hvor hun har slået sig ned i en trendy lejlighed sammen med sin forlovede Todd.

En aften bliver hun ringet op af sin bekymrede mor, der fortæller, at Beatrices fem år yngre søster Tess har været forsvundet i fire dage. Beatrice, der trods den nu store geografiske afstand fortsat er tæt knyttet til sin søster, tager resolut det første fly over Atlanten hjem til London.

Men hvad der herefter sker, og hvordan handlingen tager fart, og de voldsomme begivenheder oprulles, ville være særdeles forkert at afsløre af hensyn til dem, der endnu har bogen til gode. Forud for købet af “Søster” læste jeg selv en anmeldelse, som desværre røbede mere end godt var – uden at være forsynet med SPOILER ALERT som advarsel i indledningen.

Men jeg er bestemt glad for, at jeg valgte at købe bogen alligevel, og et par enkelte facts kan jeg trods alt godt lægge ud som madding uden at risikere at foregribe eller sabotere handlingen: Da Beatrice og Tess var børn, mistede de både deres bror (dødsfald) og deres far (skilsmisse og ny hustru).

“Søster” er en velkomponeret, raffineret thriller, der konstant overrasker, og den nervepirrende spænding accelererer lige til sidste side – kan stærkt anbefales!