Sølvrosen af Susan Carroll

af d. 19. juni 2009

413

2008

978-87-11-29330-0

The silver rose

Miribelle er den yngste søster af tre. Hendes ældre søstre, Ariane og Gabrielle, er hver især blevet gift og er lykkelige, men Miri har endnu ikke slået sig til ro, og selvom hun har haft en trofast bejler gennem de sidste 10 år, har mindet om en anden mand holdt hende fra at gifte sig med Martin le Loup, eller også kendt som Ulv. Begge hendes søstre råder hende til, at gifte sig med sin bejler, der står i godt lys hos Kong Henri af Navarra. Alligevel tøver Miri og vender hjem til Belle Île, som hendes ældste søster er forvist Frue af.

På Belle Île oplever Miri, at intet er som det plejer. Øen, der før var et refugium for vise kvinder, er blevet et forladt og bedragerisk sted. Og det er alt sammen takket være den mand, som Miri simpelthen ikke kan glemme, ham, der har svigtet hende så mange gange, men som hun stadig ikke kan hade; Simon Aristide, heksejægeren Le Balafré.

Men bedst som Miri prøver på at glemme Simon, opsøger han hende i hendes hytte på Belle Île. Han skal bruge hendes hjælp til at tilintetgøre en vanvittig heks, der kalder sig Sølvrosen. Denne trussel er meget værre end Mørkets Dronning, der nu er ved at blive en smule gammel. Men kan Miri og Simon arbejde sammen efter alle de gange, Simon har forrådt Miris tillid? Og hvad med Martin? Hvem er Sølvrosen, og hvor mægtig er hun egentlig, når hun kan gøre selv Mørkets Dronning bange?

“Sølvrosen” er den sidste bog i serien om Cheney-søstrene, der startede med “Mørkets Dronning” og fortsatte i “Kurtisanen”.

Bogen er helt klart værd at læse, den indeholder den rette blanding af kærlighed, spænding, intriger og magi. Denne bog kan jeg sagtens anbefale, hvis man har interesse for bare én af de overstående temaer.