Søde Sally Sukkertop og andre ækle æventyr 1 af Rune T. Kidde

af d. 23. februar 2010

46

2009

87-7394-511-0

Serien ”Søde Sally Sukkertop og andre ækle æventyr” er i sin tid lavet til P3’s børneradio. Jeg kan forestille mig at Rune T. Kidde selv har læst eventyrene op og at det sikkert har været ret fornøjeligt. Her er seriens første bind : En lille samling af genfortællinger af Kidde egne genfortolkninger af gamle klassiske eventyr. Så enkelt kan det siges. Han udgav i 1988 en tegneserie kaldet ‘Litterærlige klassikere’ hvor 48 klassiske eventyr er genfortalt på en side hver. I Sally Sukkertop serien gendigter han sine egne genfortællinger. Ifølge Kidde skulle læseren kunne spare flere år på at læse tegneserien, i stedet for at læse originalerne. Dem skal man ikke sætte alt for højt, for så er man som læser gået grueligt galt i byen, og er sikker på at få både forhøjet blodtryk, blodpropper, depressioner og hæmorider af ren arrigskab, – for originalerne bliver maltrakteret her. Er man indstillet på chokket er det så vanvittigt skægt som det kan blive. Rødhætte er den første der kommer i tærskemaskinen i ‘Den lilla møghætte og pulven’. At slutningen inkluderer en ‘senil, gammel skovhugger, som ikke var rigtigt klog og lidt til en side og havde knald i låget og cement i roen og pip i papkassen og svip i kasketten’ kan ikke overraske. Ej heller at han er bevæbnet med en motorsav og qua denne bliver den lilla Møghættes banemand.
Klaskepot er næste i rækken, Robertson-Krudtso (manden med kammeraten Fredag) får også en spand hug og slutteligt er der Hærge-Hans og Grimme Grethe, som er helt fænomenal.
Det her er uden enhver tvivl, med 2400% sikkerhed og aldeles udiskutabelt en kanon fabelagtigt og vanvittig skæg bog (Undskyld, der gik der Kidde i den). Fænomenal til højtlæsning. Børnene vil ganske naturligt skrige af grin. Kiddes grimme tegninger er appelsinen oven i hatten.
Kan fås i supermarkederne til fornærmelig lavpris.