Snylteren af Esben Mielonen Krogh

af d. 17. august 2015

136

2015

978-87-7153-082-7

1. udgave, 1.oplag

Vi befinder os på ”slottet”, et idyllisk gods på Djursland, hvor Erik Steenberg og hans kone Gitte bor. De lever overklassens søde liv med alt hvad der kan købes for penge, men også med tomhed. Datteren Sille er flyttet hjemmefra, Gitte er blevet hjemmegående efter et hektisk liv i TV verden og Erik har travlt med valgkamp for Liberaldemokrater, som øjner regeringsmagten efter otte år med de røde…

Så en dag lejer Erik portnerboligen ud til Alex, en ung charmerende billedkunstner. Han og hans slæng af unge bohemehippier får hurtigt skabt liv på ”slottet”, men der er en skjult dagsorden, og da det går op for Gitte og Erik er det for sent. Meget for sent….

“Snylteren” er en let læselig og hurtig bog, som passer til en god aften i sofaen, det er dog ikke en hyggebog, snarere en grum fortælling om magt og manipulation af værste slags, men skrevet meget fængslende og humoristisk. En ting som jeg finder rigtigt godt ved bogen er, at vi får handlingen beskrevet set fra de forskellige aktørers synsvinkel og tanker, det giver personerne lidt mere liv.

Det havde dog været ønskeligt, om der havde været en korrekturlæsning hen over inden trykning. Der er et par steder, hvor jeg lige stoppede op og måtte læse en gang til, for at få sætningen på plads. Lidt synd for en ellers velskrevet bog. “Snylteren”, som udkom medio juni, er Esben Mielonen Kroghs debutroman, men forhåbentlig ikke sidste, da det ser ud til at Esben er rigtig god til at tage pulsen på samfundet og det der røre sig og herefter formidle det i en sarkastisk og spiddende form.