Sne af Maxence Fermine

93

2003

87-595-1902-9

Neige

En ung mand vil hverken være præst som sin fader, eller kriger, som ellers er familiens andet traditionelle erhverv. Nej, han vil Gud Hjælpe mig være digter. Og som om det ikke var slemt nok, vil ungen specialisere sig i Haiku digte omhandlende ét eneste emne: Sne.
Faderen er OPRØRT!

“Solen genspejlede sig i det vatrede vand. En månefisk passerede forbi birketræerne og forsvandt så under træbroen.
– Poesi er ikke en levevej. Det er tidsfordriv. Et digt, det er vand, der løber. Som denne flod.
Yuko stirrede ned i det tavse, flygtende vand. Så vendte han sig mod sin far og sagde:
– Det er det, jeg vil. Jeg vil lære at se tiden gå.”

Den lamslåede far bevilliger den vildfarne dreng 77 dage til at skrive. Et haiku digt per dag. Ved slutningen på de 77 dage kommer en berømt digter forbi, og ved meddelelsen om, at Yukos digte er uforlignelige bifalder faderen endelig sønnens valg. Yoko derimod er rasende. Hans digte er jo blot kladder! Men, hvis han kan få lov at øve sig i syv år mere, vil han lade kejseren og hoffet se værkerne.
Digteren vender tilbage et år efter og bekendtgør:

” – Der tager du fejl. Poesi er frem for alt sjælens maleri, koreografi, musik og kalligrafi. Et digt er på én gang et maleri, en dans, musik og skønhedens skrift. Hvis du ønsker at blive mester, må du besidde det ubegrænsede kunstneriske talent. Dine værker er vidunderligt smukke, dansende, musikalske, men så hvide som sne. De mangler farve, maleri. Du er ikke maler, Yuko. Det er det du mangler.”

Så den unge elev drager lang op i bjergenes ensomhed for at komme i lære hos en anerkendt mester, der paradoksalt nok viser sig at være blind. Maleren indvilliger aldrig direkte i at tage hånd om Yukos uddannelse, men denne bliver alligevel sammen med mesteren og tjeneren i mange år. Hver dag lærer han noget nyt om langsomheden, kærligheden, farverne og mesterens tidligere liv.

“Sne” er en fantastisk flot bog. Ligeså ren som sne, og alligevel fyldt med superlativer og stemninger. “Sne” er en langsom bog. Trods et enkelt overnaturligt fænomen, bevæger vi os aldrig op i de højere luftlag, og dog kommer vi aldrig ned derfra.