af d. 24. oktober 2017

234

2017

978-87-93525-52-8

1. udgave, 1. oplag

En barndom udgået fra helvede og forældre fuldstændigt blottede for empati og forståelse for børn. Det er måske den bedste måde at beskrive Pia Rydings opvækst på.

Pia bliver født i København i 1967 og vokser op med sin mor, stedfar og halvsøster i en familie, der udadtil ser ret almindelig ud. Inden for hjemmets fire vægge lever Pia og hendes søster i et helvede idet hendes stedfar misbruger både hende og søsteren seksuelt. Som om det ikke er nok deltager nogle af stedfaderens venner også i misbruget fra tid til anden, bl.a. ved at tage fotos af pigen eller ved at befamle hende – og de manipulerer pigen til ikke at sladre til andre om hvad der foregår.

”Smukke & lille skat – en familiehistorie om overgreb og tavshed” er den autentiske fortælling om Pias opvækst i denne familie, der ligger meget langt under normalrammen for hvordan man opfører sig overfor sine børn. Sideløbende med Pias historie om barndommen og overgrebene fortæller hun også søsterens udlægning af barndommens traumer i et separat spor.

Denne bog er nok den mest ubehagelige jeg har læst i årevis. Der er mange bøger om omsorgssvigt, som alle gør ondt at læse, men denne bog indeholdt en del beskrivelser af konkrete overgreb – og nogle gange med detaljer, som gav hele fortællingen en ekstra ubehagelig dimension. Det er en bog, der har potentiale til at give læseren fæle mareridt og kvalme i en rum tid fordi det er så voldsomt og sygt, at nogle mennesker kan finde på at begå overgreb mod børn.

”Smukke & lille skat – en familiehistorie om overgreb og tavshed” er en meget troværdig fortælling i al sin grumhed. Samtidigt er det også en bog, der forhåbentlig kan gøre lærere, pædagoger og andre klogere på hvilke signaler man skal se efter med i børn for at opdage omsorgssvigt.