Smaa Romaner 1905-1927 af Henrik Pontoppidan

af d. 8. juni 2012

652

2011

978-87-7533-204-5, 978-87-7533-203-8

Om det er serien ”Matador”, den klassiske danske litteratur eller poetiske billeder i sproget, der får éns hjerte til at gløde, er ikke så afgørende, når det gælder Pontoppidans små romaner – de har nemlig det hele!

De seks mini-romaner fra perioden 1905 til 1927 handler mest af alt om relationer mellem mennesker og om indre oprør i følelsesmæssige fængsler. Det lyder måske kedeligt, men er det langt fra. Tag fx ‘Borgmester Hoeck og Hustru’; man aner nok, at fruen i fortællingen ikke trives og ofte lægger sig Maude-lignende i sengen. Men først da “Hustru”s søster kommer på besøg, lirkes kisten af undertrykte følelser op og det går ikke stille for sig.

En fredelig slutning får vi heller ikke i ‘Det store spøgelse’. Et ungt par er lykkeligt forelskede og mødes i det skjulte, da de endnu ikke er kristeligt forenede. En sen aften kommer den unge kvinde hjem og ser til sin gru, at det vindue, hun lod stå åben, nu er lukket. I desperation flygter den ulykkelige kvinde ud i skoven, og hvad der hænder hende der, er ikke for sarte sjæle.

I ‘Den kongelige gæst’ bliver der også rystet op i den lykkelige kærlighed for en aften. Emmy og Arnold bor et fredeligt sted og nyder deres rolige liv, indtil det en dag banker på døren og en særlig herre træder ind i hjemmet. Denne bemærkelsesværdige gæst får lokket ægteparret med på at holde en lille fest. De klæder sig i deres fineste skrud, kinderne blusser og før de ved af det, befinder de sig midt i en karnivalistisk hvirvelvind, der sætter spor i parrets sind.

Generelt er sindene i oprør i Pontoppidans små romaner og det er, hvad der driver fortællingerne frem. Mistrivslen tager ofte form som fysisk sygdom og beskrives samtidig med symboler, der sammenligner psyken med naturens eller byens tilstande. Dette giver romanerne et ekstra lag og dybde, der gør dem til fantastisk læsning.

Endeligt er der gjort et stort arbejde ud af efterskriften, udgivelsesdetaljer og modtagelsen af de forskellige romaner. Det Danske Sprog- og Litteraturselskab gør virkelig et fint arbejde med at formidle små og store skatte fra den danske litteratur til os nutidige læsere.