Skyggespillet af Peter Mogensen

af d. 8. januar 2020

532

2019

9788740653015

Skyggespillet er Peter Mogensens anden bog om  Henrik Foss, og bogstavelig talt en direkte fortsættelse af  “I bjørnens klør”. Jeg kunne godt mærke at det var mange bøger siden jeg havde læst den første, og måtte lige ind i bogreolen så jeg kunne få den genopfrisket.

Oliver Kruuse har tabt valget til venstre, der er tilbage som Danmarks næststørste parti. Marie Lindberg bliver den nye statsminister og Henrik Foss hendes wingman og nærmeste rådgiver bliver udenrigsminister, alt tegner godt men tingene begynder at krakelere . Foss kæmper stadig med personlige og familiemæssige eftervirkningerne fra Tjetjenien, Marie har problemer med at klare presset som statsminister og Venstre er begyndt at blive splittet af fløjkrige. Oven i det hele skal et direktiv hastevedtages i EU, og stærke kræfter gør alt for at ryde vejen. Bestikkelse, mord…intet er helligt når det er penge og magt det handler om.

Da jeg læste “I bjørnens klør”, var jeg ret begejstret. Den startede lidt langsomt men arbejdede sig op til en fantastisk slutning, og den fascinerede mig. Man kunne mærke at Peter Mogensen trak  på sine politiske erfaringer og plottet var godt. Så mine forventninger til “Skyggespillet” var pænt høje, og der er desværre ikke blevet indfriet. Jeg synes også der er tale om et godt plot i denne bog, og de politiske rævestreger og korruptionen er spændende, men jeg synes at den visse steder var meget langtrukken. Der kunne sagtens være skåret adskillige sider ud i forbindelse med Maries eskapader, uden at det havde ændret noget på læserens  opfattelse af hende og handling i det politiske  spil.

Men når det er sagt, er mit helheds indtryk at det er en god politisk thriller, og jeg læser gerne flere bøger af Peter Mogensen, især hvis han stammer dem op og skære noget af fyldet væk.