Skyggesøsteren af Lucinda Riley

af d. 22. september 2017

567

2017

978-87-638-5020-9

The shadow sister, oversætter: Ulla Lauridsen

Med “Skyggesøsteren” er vi nået til 3. bind i Lucinda Rileys serie om De syv søstre. Det er nu Stars tur til at fortælle sin historie og finde sit oprindelige ophav. Star er jævnaldrende med søsteren CeCe, og da hun altid har været meget genert, er det ofte CeCe, der har svaret for hende op gennem hele deres opvækst. De er nu sidst i tyverne og er stadig altid sammen, men Star begynder lige så langsomt at træde ud af rollen som skyggesøster, især da hun endelig tager sig sammen til at læse sin afdøde adoptivfars brev om hendes ophav. Star bor for tiden i London med søsteren, og skæbnen vil at det også er i denne by, at Stars ledetråd starter. Nærmere bestemt i en gammel boghandel i Kensington. Star får lidt tilfældigt job i boghandlen, der drives af den karismatiske Orlando, der introducerer Star til sin familie. Det går langsomt op for dem alle, at Star på en eller anden måde hører til i familien, men historien er ikke nem at få kortlagt. Dog har de nogle dagbøger fra en ung kvinde, der levede 100 år tidligere, og disse må siges at være nøglen til Stars fortid. Imens de efterforsker sagen bliver Star gode venner med familien, der involverer Orlandos meget tavse storebror, kusinen Margueritte og ikke mindst den lille dreng Rory, der straks vinder Stars hjerte.

Riley er virkelig mester til at finde på gode familiehistorier! Historien om Star indeholder, som de øvrige i serien, en masse historiske begivenheder, som virkelig gør handlingen mere og mere spændende. I denne bog hører vi bla. om det engelske kongehus under Edward den 7., som var kendt for sine elskerinder.
Det er simpelthen god underholdning hele vejen igennem, og man kan nærmest se scenerne foran sig. Lur mig, om man ikke engang kan lave en skøn tv-serie ud af disse bøger.