Skyatlas af David Mitchell

af d. 3. november 2014

529

2004

978-87-7108-471-9

Cloud Atlas

David Mitchell har konstrueret sin herostratisk berømmede mursten, “Skyatlas”, som en parabel. Vi starter i midten af 1800-tallet med den unge amerikaner Adam Ewings dagbogsnoter fra et besøg på de newzealandske Chatham-øer, der er befolket af sære vilde og fordrukne hvide, og hvor han møder den excentriske læge Henry Goose. Noterne stopper midt i en sætning –

hvorefter vi springer til 1931. Den forgældede, yderst selvbevidste, biseksuelle, bedrageriske, engelske musiker Robert Frobisher tiltusker sig et ophold hos den berømte komponist Ayrs på Chateau Zedelghem i Belgien. Her hjælper han den blinde, gamle mand med at omsætte kompositionerne til noder. Også konen går han til hånde i mere private sager. Frobisher nørkler samtidig med et musikstykke ved navn Skyatlas-Sekstetten. På slottet finder han ved et tilfælde dele af Adam Ewings dagbog – hvilket han alt sammen betror sin ven, Sixsmith, i en række breve.

Sixsmith er en af hovedpersonerne i 3. fortælling, et særpræget og superspændende krimidrama, der foregår i 1970’erne. Her optræder også Luisa Rey, der har et modermærke magen til Sixsmiths afdøde elskers – Robert Frobisher. Modermærket skal blive en rød tråd gennem bogen.

At referere alle historierne er galimatias. De 539 sider er FYLDT med vildtvoksende, dybt underholdende skrøner, der bindes sammen på underfundig vis, og som mere og mere nærmer sig vor egen tid. Ja, den vokser endda ud i fremtiden (der minder slående om den legendariske sci-fi-klassiker “Blade Runner”) – og efterfremtiden – for herefter at vende tilbage i omvendt rækkefølge, sluttende med Adam Ewings dagbog fra omkring 1850. Parablen er fuldendt.

Hver historie er, veloplagt og overbevisende, forfattet i et sprog, der passer til personen, tiden og sammenhængen. Det er en storslået bedrift, der knytter læseren tæt til fortælleren i hver enkelt passage. Man kommer til at holde af og med de mange væsensforskellige stemmer.

Flot formuleret visdom er der sandelig også blevet plads til: “Tro, den mindst eksklusive klub på jorden, har den listigste dørvogter. Hver gang, jeg er trådt gennem dens vidåbne dør, opdager jeg, at jeg træder ud på gaden igen.”

“Skyatlas” er blevet en verdensomspændende succes og solgt i millioner af eksemplarer. Det er fuldt fortjent. David Mitchell er en af de få forfattere, der ubesværet kombinerer tilsyneladende letbenet underholdning med en ramsaltet, eksistentialistisk civilisationskritik – uden at det virker smart, letkøbt eller overlæsset. Ham kommer vi til at høre meget mere til.

En stor buket roser til Svend Ranild for en flot oversættelse. Det har ikke været let.