Skulptøren af Heidi Strømsted Rosenqvist

af d. 5. marts 2016

284

2015

978-87-998608-0-7

Bogens forside angiver, at vi har med en thriller at gøre – og så er jeg på! Historien starter lige på og hårdt. Havde det været en film, havde jeg haft en pude parat – for det tegnede til at blive rigtigt uhyggeligt.

Første afsnit ”Som det var” var spændende og intenst, og jeg følte, jeg var til stede i historien, helt ude på kanten af stolen.

Vi følger et par børn (drengen og pigen) i et lille lukket samfund ude på landet – en slags sekt, hvor ondskaben lurer om hjørnet. Der sker grusomme ting; noget antydes kun, og andet udpensles voldsomt.

Så bevæger historien sig ind i ”Som det blev”. Vi fjerner os fra sekten , springer 10-20 år frem, møder den succesrige Susan, der bor med mand og børn – en helt normal og velfungerende familie.  Susan har travlt på jobbet og begynder at snerre af mand og børn, og alle er enige om, at hun har stress og at et besøg hos en psykolog måske kan hjælpe på situationen.

Desværre får Susan det ikke bedre af gå til psykolog – tværtimod. Psykologen er psykopat, og udnytter Susans sårbare situation til at sætte hende op imod hendes mand, og han forfører hende først blidt og siden voldsomt og manipulerende.

Mellemstykket er dystert – men også lidt kedeligt for læseren.  Historien mister pusten og ordet ”thriller” må parkeres. Læseren venter på forløsningen, på det tidspunkt hvor trådene føres tilbage til sekten.  Da det sker, er det ligesom lidt for sent, og det virker utroværdigt, at drengen fra dengang møder pigen fra dengang – så mange år senere på denne scene. Her hoppede kæden af for mig.

Forfatteren er praktiserende psykolog og det mærker man tydeligt i hendes karakteristik af menneskene og deres handlinger. Selvom titlen ”Skulptøren” hentyder til den manipulation, som psykologen udøver, synes jeg ikke vi kommer nok ind under huden på psykopaten og hans væsen. Som læser er det jo let nok at se, at psykologen ”det dumme svin”, udnytter Susan, og sympatien ligger helt på Susans mands side.  Men forklaringen på ”hvorfor” han blev psykopat synes jeg var lidt for letkøbt. Men nu er jeg jo heller ikke psykolog – jeg vil bare underholdes. Og jeg lagde altså puden lidt for hurtigt fra mig til at jeg vil betegne bogen som en “thriller”.