Skilles og mødes af Christian Kampmann

af d. 25. oktober 2006

180

1993

87-00-13776-6

“Skilles og mødes” er en realistisk fortælling om HIV’s indtog i et dansk bøssemiljø i 80’erne. Det er socialrealisme holdt i en meget stram form. Megen dialog lagt sammen med det lidt enstrengede tema giver “Skilles og mødes” et novelleagtigt præg. Bogens kvaliteter råber ikke ligefrem til himlen, men der er bestemt noget at hente i forhold til anderledes verdenssyn.

Det er personerne, som hiver fortællingen op. Vi hives brutalt ind i en tragedie, da Peter ringes op af en grædende kvinde, som præsenterer sig som Jakobs kone. Jakob viser sig at være kæreste – eller ekskæreste – til Peters eks, den overaltandet elskede Henrik. Peter skal vide, at Jakob er indlagt på hospitalet med lungebetændelse. Han er HIV-positiv. Med døden hængende over deres respektive kærlighedstragedier rystes par og ekskærester sammen i angst og fortvivlelse.
Helle er den mesterligt beskrevne martyr, som har taget Jakob til nåde hele tre gange. Jakob er ind-i-skabet-ud-af-skabet bøssen, der forelsker sig i mænd og lusker tilbage til konen for at slikke sine sår, når det går for voldsomt til blandt mændene. Peter har sådan set aldrig gjort andet end at elske Henrik, som mest af alt elsker sig selv – og måske sin mor.

Billedet af et homoseksuelt miljø, hvor monogami for hovedparten synes at være et fremmedord er ret interessant. Det er som at kigge ind i en fremmed verden, hvor omgangstonen og normerne er helt forskellige fra ens egne. Truslen om AIDS skræmmer imidlertid mange homoseksuelle mænd ind i faste forhold eller afholdenhed.

“Skilles og mødes” er udgivet efter et efterladt manuskript. Trods et lidt skitseagtigt præg virker romanen “færdig”.