Skibsrederen Mærsk Mc-Kinney Møller af Søren Ellemose

af d. 13. februar 2018

539

2017

9788799892402

1. udgave 1. oplag

Normalt elsker jeg at ligge i sengen og læse, men med de store drenge går det ikke. Bogen om Skibsrederen Mærsk Mc-Kinney Møller, er en stor bog på mange måder, med sine 539 sider og vægt på halvandet kilo, henvises jeg til sofaen, men det er også en stor bog indholdsmæssigt. Vi føres gennem hele Mærsk dynastiet, og følger slægten startende med Laust Michelsen (1670-1745) for at slutte med Ane Mærsk Mc-Kinney Møllers (1948) navngivning af det første Triple E-skib “Mærsk Mc-Kinney Møller” i Sydkorea 2013.

En bog af denne slags, hvor der er gravet dybt i kildematerialet kunne let blive en støvet akademisk sag, som henvender sig til et smalt publikum. Men det er ikke tilfældet. Selv om jeg ikke har nogen præference til Mærsk, er jeg blevet meget fængslet af bogen. Det er et noget andet billede der tegner sig end det pressen leverer, men her handler det jo heller ikke om at sælge overskrifter. Søren Ellemose tager os med helt ind i maskinrummets hjerte, og sammenhængen mellem familie, firma og politik giver pludselig en fin mening.

Det er også fascinerende at følge en virksomheds tilblivelse, fra et enkelt dampskib “Laura”, hvor firmaets logo blev skabt, den hvide syv stjerne på blå bund, (Den dybt religiøse P. M. Møllers lod det lave, til minde om en aften hvor han bad for sin kone, der var blevet alvorlig syg medens hun fulgte ham på et togt. Han bad om et tegn fra Gud, en stjerne på den grå himmel) til et i dag verdensomspændende firma.

Bogen består af seks hovedafsnit der er gennem illustreret med foto og oversigter af forskellig slags. Bagerst er der en omfattende kildehenvisning, slægtstavle og personregister. Der er en del noter henvisninger i bogen omhandler kilde materiale, men de virker ikke forstyrrende på læsningen, da de ikke er nødigt for forståelsen. Det er en interessant bog, som jeg kun kan anbefale.