Singleslinger : I spænd, I tvivl Af Dorte Holm

af d. 7. juli 2006

314

2006

87-595-2582-7

Den fænger med det samme, Dorte Holms roman om tøserne Sanne, Mimi og Maria, der alle er i starten af 20’erne. Der gik knapt 10 sider og så var jeg opslugt: et godt tegn på en kommende fascinerende læseoplevelse. Dette er betegnet som dansk chick lit / City girl og den klarer sig ganske godt i den genre.

Sanne har lige overtaget en stor lejlighed i Kbh, som hun havde tænkt sig at dele med sin kæreste Mark, men Mark er ikke keen på at binde sig, slår op og efterlader Sanne i lidt af en pengenød, da huslejen skal betales. Sanne beslutter sig for at tage en lejer ind og annoncerer succesfuldt efter lejere. Mimi fra Skælskør, som er desperat efter et sted at bo i den store by, dukker uannonceret op på Sannes dørtrin og lidt vin og pizza senere flytter hun ind. Efter lidt rådslagning slutter endnu en pige, Maria, sig til og et lille mini-kollektiv tager sin start.

Sanne er den fornuftige, økologiske korrekte der læser Spansk på første år, Mimi er den charmerende energibombe der trisser rundt på et kontorjob i et importfirma, Maria, den temperamentsfulde og hurtigt rastløse, arbejder på et galleri som kontormus og maler i fritiden. De tre kvinder klikker umiddelbart med hinanden og bliver snart venner. Gennem venskabet og bofællesskabet smitter kvindernes særegenhed af på hinanden og udvikler de berørte. Vi følger dem gennem uddannelser, børn, karrierer og partnere.

Visse dele af historien er ganske forudsigelig, men den fortælles fint og det generer ikke læsningen. Handlingen er skam realistisk nok, noget jeg havde frygtet lidt. Alle gode forfattere kan fra tid til anden flyve lidt for højt op og fjerne det realistiske, hvilket som regel ødelægger lidt af bogens “det kunne ske for dig” bagtanke man ellers sidder med.

Historien fortælles skiftevist af trekløveret. Hvilket fungerer fint. Sannes del fortælles i jeg-form og Marias og Mimis fortælles objektivt som en tilskuer.

“Singleslinger” er en sammenslutning af to bøger tidligere udgivet: “I Spænd” og “I Tvivl”. “I Spænd” beskriver de første år af uddannelse og karrierer. Hvor “I Tvivl” går mere i retning af hvad der sker når Sanne, Maria og Mimi finder faste partnere og får børn.