Sindets tremmer af Einar Már Guðmundsson

af d. 30. september 2019

422

2017

978-87-11-53710-7

Rimlar hugans

I de sidste år af sin tid som aktiv alkoholiker modtager Einar Már Gudmundsson et langt håndskrevet brev fra sin navnebror Einar Thor, der sidder i statsfængslet Litla-Hraun for salg af narkotika. I første omgang pirres Gudmundssons nysgerrighed, men han får aldrig svaret på brevet. Først år senere, til et AA-møde, finder han ud af, at en af de andre deltagere er brevsenderen Einar Thor. Og så starter et venskab mellem de tre, Einar Már, Einar Thor og hans kone Eva, og Einar Thor lader sin navnebror få indblik i de breve han og Eva sendte hinanden, til og fra fængslet. Og med, hvad jeg mistænker for at være en skarp men kærlig redigering, danner brevene her bund for en roman, om kærlighed, misbrug og livet som er fanget der midtimellem.

Brevene er både sukker- og bittersøde, fyldt med kærlighedserklæringer og dryppende af uforløst længsel. Men efterhånden som korrespondancen udvikler sig, borer begge skribenter sig ned i hver sin baggrund, og det viser sig at den søde Eva, har en endnu hårdere misbrugstid bag sig, end de to gange Einar tilsammen. Gudmundssons bog er både en roman og en undersøgelse af et misbrug, sat i rammen af en brevveksling. Fortællingen sig længere og længere ind til benet af misbrugets væsen. Han forsøger at indfange misbrugets udspring og giver os samtidig sin egen historie som både aktiv og nu passiv alkoholiker. For første gang i forfatterskabet er han direkte hoven, når han i tilbageblik tager den hat på der hører med, når han skal forsvare sig eget drikkeri. Sin sygdom. Hovmodet netop et symptom på sygdommen.

Som altid spekulerer læseren over hvor grænsen går mellem realisme og fiktion. Al korrespondancen har Gudmundssons umiskendelige stil, så enten er alt pure opspind, eller også har han givet brevene en stilistisk overhaling. Men angiveligt har Einar Thor og hans Eva overladt Gudmundsson en hel kasse med deres breve, og haft tillid til at han behandlede materialet med respekt, og dermed kan ‘Sindets tremmer’ være Gudmundssons mest realistiske roman til dato.