Sidste søndag i oktober af Jan Sonnergaard

af d. 28. december 2005

182

2001

87-00-47302-2

“Sidste søndag i oktober” er anden del af Jan Sonnergaards trilogi, der handler om 1990´ernes Danmark. I bogen møder vi folk fra underklassen, men mest af alt møder vi mennesker fra middelklassen.

Bogen består af 11 noveller, der har hver sin hovedperson. I novellen “Gilleleje” møder vi kvinden, der har været fattig det meste af sit liv fordi hun periodevis har været arbejdsløs, hun er blevet kastet rundt i systemet i aktivering, kortere vikariater etc., og har fundet sig i de slag livet har givet hende. Hun har ikke svaret igen på dårlig behandling, for reelt set har der ikke været mulighed for at sige fra. I novellen beskrives hvordan kvinden føler ved at være i aktivering – hun har altid lyst til at “a) sige op efter fem minutter på det sted, de havde sendt hende ud til, eller b) at kaste noget skarpt i ansigtet på den nærmeste foresatte.”.

Blandt novellernes øvrige personer er bl.a. den tørlagte alkoholiker, der ikke længere har kontakt til familien, der er kæresteparret, hvor manden ikke har tillid til sin kæreste fordi han tidligere har været i forhold, hvor han blev behandlet dårligt – denne manglende tillid har ødelagt han indvendigt, og der er f.eks. også historien om en mand, der fortæller historien om hvordan en af hans kammerater tog til USA og måneder senere findes død og om hvordan politiet derovre ikke gider undersøge sagen og finde gerningsmanden.

Hele samlingen handler om mennesker der behandles dårligt af enten samfundet eller deres egen familie. Der er ikke mange søde og venlige mennesker i bogen, men læs den alligevel for at blive klogere på menneskers indbyrdes forhold. Bogen er meget overbevisende og er læseværdig fordi den tør tage kontroversielle emner op og fordi personerne og begivenhederne er troværdige og fordi sproget er hamrende godt.