Sidste omgang af F. X. Toole

af d. 31. januar 2008

413

2007

978-87-11-29307-2

Pound for Pound

Dan Cooley er en tidligere bokser, som efter en fatal kamp bliver boksetræner og cut man. Sammen med sin ven, Earl, driver han et lille pladeværksted/bokselokale i L.A, der løber rundt men så heller ikke mere. Efter en række år, hvor alt eller synes så lyst for Dan, dør både hans børn, kone og svigersøn af henholdsvis sygdom og ulykkestilfælde. Dan har derfor ikke meget tilbage, kun den lille Tim Pat, hans barnebarn, og et hus fyldt med minder udover det.

Chicky Garza er en ung fyr med en legendarisk bedstefar, som tidligere tjente til dagen som bokser og nu som ejer af en jordbærfarm i Texas. Chicky er en god knægt og da han introduceres for boksningens verden går han op i denne med liv og sjæl. Og Chicky er god, meget god, men selv en meget støttende bedstefar kan ikke opveje, hvis den manager man har, er en idiot og Chicky får nogle hårde stød af branchen på sin vej mod en professionel karriere.

Guadelupe Ayala, har hele fremtiden foran sig, indtil en dag hvor hun krydser Dans vej og pludselig ikke kan se en fremtid, som ikke består af mareridt.

Dan, Guadelupe og Chickys skæbner bliver vævet sammen i denne fantastiske historie om boksning, om elendighed og viljestyrke.

“Skriv om det der interesserer dig” er et af de råd, som forfatterspirer får med på vejen og F.X. Toole gjorde lige akkurat det. Han arbejdede som cut man og træner, var passioneret fan af boksning og efterlod ved sit dødsleje en bastant bunke papirer til en ufærdig roman, samt en debut i form af den anmelderroste novellesamling, hvor blandt andet også historien om den filmatiserede “Million Dollar Baby” stammer fra.

Han skriver indforstået om en verden, som jeg må indrømme jeg ikke kender til, men han gør det på en måde, så jeg forstår og fanges af boksning og de skæbner du kan finde i den verden. Det er et brag af en bog og jeg vil anbefale den til alle, der kan tåle at en historie bliver rå, stærk og intens.