Sidste akter af Niels Frederik Westberg

af d. 31. januar 2017

197

2016

9788792999740

1. oplag, 1. udgave

Lægen der gerne hjælper folk med at dø. Ikke fordi de som sådan er døden nær, men fordi de lider af smerter fra en særlig type hovedpine og derfor betaler ham for hjælpen til at begå et assisteret selvmord. Hvorfor gør han det, når han godt ved det er ulovligt, tja han har på en måde ondt af de her mænd. Men han gør det også fordi han kan, og fordi pengene jo ikke fejler noget. Men han opfatter ikke sig selv som morder. For det er jo ikke tilfældige mennesker, han går ud og slår ihjel.

Nu er problemet så, at der er en betjent som er på sporet af at et dødsfald, som ikke var selvmord, og betjenten er ikke bleg for at bruge metoder, der går lidt ud over det sædvanlige, for at få anklaget lægen. Og da den afdødes sønner samtidig er overbevist om, at det er lægens skyld, så kommer der først et virkeligt dilemma.

Hvad ingen af dem ved er dog, at lægen allerede har planlagt selv at tage billetten. Han har nemlig i lang tid ikke villet mere. Om det så når at blive hans egen gerning, der får ham dertil, eller om sønnerne til den afdøde kommer først, er det som er spændende at se…

En rigtig god bog. Spændende og alligevel hurtigt læst. Enkel i sin opsætning og plottet holder. Så selv om der ikke er vild drama undervejs, så er det en historie som man husker, og som efterlader læseren med et sært forhold til hovedpersonen, for selv om man måske godt kan se det forkerte i det han har gjort, så syntes man alligevel, at han skal klare sig igennem. Især da man opdager han vil hjælpe en kvinde og hendes barnebarn. Men den del må kommende læsere selv læse sig til!

Bogen kan anbefales herfra omend den ikke er banebrydende. Men den er helt klart et bekendtskab værd!