Shotgun Lovesongs af Nickolas Butler

af d. 13. november 2015

326

2015

Shotgun Lovesongs

Titlen ”Shotgun Lovesongs” er inspireret af de såkaldte shotgun weddings, hvor brudgommen blidt føres til alters af brudens far med en riffel i ryggen.

Romanen er en udmærket hyggespreder, velegnet som harmløs adspredelse til de kølige efterårsaftener. Men mon ikke bogens primære claim to fame er, at forfatteren som dreng gik i skole med Justin Vernon, forsanger i det verdenskendte band Bon Iver?

En af historiens fem hovedpersoner hedder Lee og er, surprise-surprise, verdenskendt forsanger i sit eget band. De andre fire er Henry, bundsolid farmer med røven i vandskorpen; hans kone Beth, der stadig er en kastanjehåret skønhed efter flere fødsler; den forslåede rodeostjerne Ronny; og Kip, der har tjent buler af penge i Chicago og nu investerer dem i Foderstoffen i sin hjemby, Little Wings, Wisconsin.

Handlingen kredser om de fem barndomsvenner, der i dag er først i 30’erne og stadig har en masse til overs for hinanden. De drikker sig fulde sammen, ryger lidt pot, er forlovere ved hinandens bryllupper, hjælper hinanden, når alting bliver for broget, og først som sidst hænger ud sammen i og omkring den hyggelige midtvestlige flække omgivet af vidtstrakte marker.

Alle lillebyens borgere elsker og er stolte af Lee, har støttet ham fra langt, før han fik succes. Lee på sin side er dødtræt af sit glimmerglitrende liv og vil hellere flytte hjem til Little Wings, hvor folk behandler som en kær ven snarere end en celebrity. Alligevel gifter han sig med den endnu mere berømte skuespillerinde Chloe, der helst vil bo i New York. Kyniske Kip gifter sig en pige, der bare gerne vil have børn, hvilket er det sidste, Kip har lyst til. Ronny gifter sig med en stripper med store nødder og lille selvværd. Og farmerparret Henry og Beth er alles stabile midtpunkt, indtil også de får en krise.

”Shotgun Lovesongs” er sød og varm – og proppet med klicheer: De gamle venner, der vil gå gennem ild og vand (og bjerge af sne) for hinanden; stripperen med et hjerte af guld; sange der ligefrem redder liv; og en slutning, der vil tilfredsstille enhver med sans for filmromantik og lykkelige solnedgange.

Bogen er fyldt med dejlige naturbeskrivelser; det er lige før, det skvulper over med rindende vandløb, prærieblæst og kåde rådyr. Her er en James Lee Burke langt bedre til at dosere, og hans skarptskårne locations har langt mere nerve. Og så er der den ærkeamerikanske fortælling, der glider ned, bevares, men bare slet ikke er så fængende, som en Richard Russo mestrer med den ene hånd på ryggen.

lån bogen på biblioteket