Shopaholic og søster af Sophie Kinsella

af d. 4. december 2006

405

2006

87-11-29162-1

Shopaholic and Sister

Okay, historien om Shopaholic har efterhånden bredt sig over en del sider og det kan være svært at hamstre udelt begejstring over endnu en bog om en kvinde der tilsyneladende er gået i stampe med sin personlige udvikling, men endnu engang har Kinsella sendt en bog på gaden i Shopaholic-serien og man ville da være et skarn hvis man ikke læste lidt i den efter at have læst de andre 3.

Becky og Luke er blevet gift. I starten af bogen er de stadig på bryllupsrejse hvor Becky har shoppet igennem i alle de lande de har passeret. Souvenirs har hun fået sendt hjem til London, hvor de venter i opmagasinering hos et flyttefirma og hun gør god brug af både det officielle kreditkort, som Luke kender til og det hemmelige visakort hun har gemt i sin pudderdåse.

Da hun kommer hjem fra sin bryllupsrejse et par måneder for tidligt, opdager hun at visse ting har ændret sig. Suze er gået fra at være Beckys bedste veninde til at være en overklassehusmor med egne veninder som passer bedre ind i hendes liv. Beckys mor og far virker ikke glade for at se hende. Danny, som hun boede under i New York har travlt med sin karriere og er ikke hurtigt tilgængelig. Alting er bare ikke som det skulle. Den største skuffelse finder Becky i Lukes transformation fra solbrændt, afslappet, glad ægtemand på bryllupsrejse til moderne travl, stresset ægtefælle i gang med endnu en fusion.

Becky føler sig ensom. Da Becky så får af vide hun har en halvsøster, sprudler hun igen af liv og håb om en ny slags bedsteveninde. Et håb der hurtigt slukkes da Becky finder ud af at Jess slet ikke er interesseret i de samme ting som Becky. De to søstre er så forskellige som de overhovedet kan være. Men da Becky aldrig giver op, så gør hun selvfølgelig et forsøg.

Denne 4. bog i serien burde være den sidste. Shopaholic er en sjov karakter, men medmindre Kinsella lader Becky udvikle sig lidt, ryger troværdigheden ret voldsomt af. Første halvdel af bogen var meget langtrukken og jeg tog mig i at overveje at bare skimme resten. Becky er ikke vokset med sit ansvar. Hver gang hun finder et nyt interesseområde og et nyt talent, burde hun have udviklet sig mere end hun gør. Bogen ender med at være nogenlunde underholdende trods alt, men læg de største forventninger fra dig.