Shopaholic i medgang og modgang af Sophie Kinsella

af d. 4. december 2006

423

2004

87-15-11086-9

Shopaholic Ties the Knot

I denne 3. bog om Shopaholic frier Luke til Rebecca, som ikke har tvivl i sit sind om at han er den hun vil giftes med. Luke og Bex har nu været sammen i et års tid og bor sammen i new York hvor Bex arbejder som “Personal Shopper”, hendes drømmejob og Luke arbejder ihærdigt på at få sit firma op i højderne. Der er bare lige et par forhindringer på vejen til det perfekte bryllup der nu skal planlægges.

Et er at Beckys mor gerne vil give sin datter et perfekt bryllup i England, omgivet af familie og gamle venner, i en gammel kirke og fest i baghaven. Noget helt andet er at Lukes mor Ellinor har besluttet sig for at brylluppet skal holdes i New York og har hyret en bryllupskoordinater til planlægningen.

Rebecca er fanget lidt i midten – for på den ene side vil hun gerne føres op af sin far, mens hendes mor vimser rundt om med et engangskamera og tager billeder. På den anden side så lyder Ellinors storslåede arrangement på The Plaza, med eventyrtema og prinsessekjole, ret fascinerende. Om end det er Ellinors forslag.

Det er som sagt 3. bog i serien og det er en fordel og en ulempe. Fordelen er at vi allerede har købt ideen med en grundforvirret kvinde der ikke har særlig stor sans for økonomi – men stor sans for mode og aldrig gør nogen noget ondt med vilje. Læsere af denne bog har højst sandsynligt læst de tidligere bøger, har haft lyst til at høre mere om Shopaholic og er indforstået i hendes særheder og hvide løgne. Ulempen er at det også kan blive for meget. Man skulle tro at en kvinde som shopper meget, efterhånden kunne lære at begrænse sig lidt – kunne få sig lidt økonomisk sans. Desuden er historien lidt lang tid om at komme i gang.

Men bogen virker nu alligevel. Især på grund af lanceringen af Lukes mor. Hun er lidt af en perle. I overført betydning. Hun er det perfekte svigermonster og man klukker af Rebeccas tankebobler fra tid til anden. Det er lykkedes at bringe nye karakterer succesfuldt på banen og ikke udmatte shopaholic-elementerne, som jeg ellers havde frygtet. Selvom den starter langsomt ud, denne bog om Rebecca, så er den hele oplevelsen værd især de sidste 100 sider af bogen. Kinsella er meget opfindsom ang. Rebeccas forsøg på at komme ud af en knibe.

Alt i alt en værdig opfølgende bog.