Senseis mappe, bind 1 af Jiro Taniguchi

af d. 31. oktober 2016

200

2013

978-87-92320-72-8

Sensei no kaban, kunstner: Jiro Taniguchi ; forlæg: Hiromi Kawakami ; oversætter: Mette Holm

Japanske tegneserier og tegnefilm, der i hjemlandet kaldes manga, er begyndt at dukke op i Danmark. Miyazakis film er nået til de danske biografer, og på biblioteket byder hylderne for voksentegneserier også på manga. Lige præcis manga har jeg altid undgået, det grafiske udtryk med de kæmpestore dådyrøjne appelerer ikke rigtigt, men en anmeldelse af et Jiro Taniguchi værk her på bogrummet, ansporer til mine første spæde mangaskridt. Og det er slet ikke så skidt.

Senseis mappe er oprindelig en roman af Hiromi Kawakami, som Taniguchi her har ‘oversat’ til manga. En meget stille historie om mødet mellem en den voksne Tsukiko og hendes gymnasielærer, den 30 år ældre Matsumoto. Stille japansk verdensrealisme. Hvilket overraskede undertegnede, for det eneste manga jeg ellers kender er Miyazakis tegnefilm, og hos ham finder man ofte alskens monstre. Ikke her.

De to hovedpersoner mødes på en lokal restaurant. De mødes faktisk mange gange før de udveksler et ord. Men da først det sker udvikler der sig et meget stærkt platonisk forhold. Et af historiens fikspunkter er Tsukikos manglende greb om den traditionelle japanske etikette og senseis morskab i den forbindelse. Det er ikke kun overfor ham hun falder igennem, selv hendes jævnaldrende undres. Vi oplever hende i ensomme stunder i hendes lejlighed, hvor det belyses hvor meget hun egentlig kæmper med ikke at passe helt ind. Der sker meget lidt, og alligevel sker der en hel masse. Som ved Miyazaki er det via de mange fine detaljer at historien fortælles.

Storbyen fremstilles på en meget stille måde, uden stress og larm. På imponerende vis har storbytrafikken mistet sit hektiske jag, ja selv billedrammer der kun viser byen med dens mange højhuse emmer af behersket japansk selvkontrol. Den selvmoderering som Tsukiko kæmper med, og som selv sensei i sjældne glimt mister.

Der findes et afsluttende bind 2.

Lån tegneserien på biblioteket