Selskabet gør op af Christina Hesselholdt

af d. 20. juni 2012

134

2012

978-87-638-2364-7

’Selskabet gør op’ er tredje bog i Christinas Hesselholdts fortællerkreds om Camilla og hendes selskab af familie, venner og bekendte.

Denne gang står fortællerkredsen i opbruddets, afskedens og dødens tegn. Alma og Christian skilles. Charles flytter fra Camilla. Samtidig træder Camillas afdøde mor, som før kun har spillet en birolle, tydeligt frem i Camillas erindring. Selskabet gør op og historien slutter – Sådan præsenteres bogen på den medfølgende pressemeddelelse og min første tanker var, at jeg på forhånd ville være hægtet helt af, fordi jeg ikke havde læst de første to bind i serien, men sådan gik det heldigvis ikke. På trods af at det sikkert havde været en fordel, at have læst de to første bind i serien, så kan man som ny læser sagtens springe på her og alligevel være med. Ikke mindst fordi forfatteren beskriver personerne så levende, at man flere gange næsten føler, at man sidder med til bords og er en del af selskabet.

Bogen er troværdig og godt skrevet, og hovedpersonen, Camilla, kommer virkelig ind under huden på mig som læser. Langt hen af vejen kan jeg sagtens sætte mig ind i Camillas kvaler og hendes følelse af at blive skubbet ud over afgrunden, da Charles forlader hende. Alligevel savner jeg lidt aktion og mere udvikling i historien. Der sker simpelthen for lidt i bogen efter min smag, og jeg må indrømme, at jeg småkedede mig undervejs. Af den årsag har jeg valgt kun at give bogen tre stjerner, selvom jeg er meget imponeret over Hesselholdts skrivestil og hendes mod til at udfordre det danske sprog.