479

2019

978-87-02-28798-1

Sekten på Dimön
oversætter: Signe Lyng

1. udgave, 1. oplag

Flot debut af svenske Mariette Lindstein, der har skrevet Sekten på Tågeøen – første bind i en planlagt spændingstrilogi om sektbevægelsen Via Terra. Forfatteren har selv været fanget i Scientology-sekten i 25 år og bygger sine personer og handlingen på egne oplevelser, dog med spændingsforfatterens privilegie, at lægge til og trække fra. Flere scener er så ekstreme, uhyggelige og ubegribelige, at man tvinges til at lukke sine læser-øjne og synke en ekstra gang.

Citat fra Alt for Damerne: ”Hvordan ender en helt almindelig ung, svensk kvinde med at vie sit liv til en nyreligiøs sekt? Det ved Mariette Lindstein udmærket fra sin egen tid i Scientology. I spændingsromanen Sekten på tågeøen giver hun et unikt og skræmmende indblik i sektmentaliteten og en tom og kontrolleret tilværelse som fange under ekstreme forhold”.

Med ovenstående citat i baghovedet, lægger der sig allerede fra første side en foruroligende og dyster stemning over læseren, og fra kapitel til kapitel bliver det mere og mere ildevarslende.

Det starter ellers godt for Sofia Bauman, der til et foredrag bliver tryllebundet af Franz Oswald, der tilbyder kurser på Tågeøen, hvor man kan komme i kontakt med sig selv og naturen og frigøre sig fra verdens larm og forventninger. Sofia springer til og føler sig rigtig godt tilpas under kurset, og hun siger ja tak til et job hos Via Terra, hvor hun skal opbygge et bibliotek. Det skulle hun aldrig have gjort.

Langsomt men sikkert spinder Franz Oswald sit spind omkring Sofia, og uden at hun lægger rigtig mærke til det, har hun afskåret sig fra familie og venner, har afleveret sin mobiltelefon og givet afkald på sin nattesøvn for dag og nat at stå til rådighed for Franz Oswald og sekten. Hun må underlægge sig uhyggelige straffe for små forteelser, og som læser ved man, at den er gruelig gal, og har lyst til at skrige til Sofia, at hun skal til at komme væk NU. Sofia bliver kæreste med Benjamin, der også er medlem af sekten og snart går det op for hende, at hans loyalitet ligger mere hos sekten end hos hende, og det får fatale konsekvenser, da Sofia prøver at flygte til fastlandet.

Sideløbende med Sofias historie får vi Franz Oswalds historie, og man må stille sig selv spørgsmålet, om man kan være født ond. Med den sideløbende historie som referencepunkt, stiger spændingskurven, og rebet strammes om Sofia og hendes liv.

Bogen minder i sin genre og udtryk om Amish-krimierne af Linda Castillo, og jeg glæder mig allerede til næste bind.

Bogen kan læses som en selvstændig historie. Teaseren til næste bind varsler mere spænding – og man fornemmer de sorte skygger samle sig.