Seersken af Maria Helleberg

af d. 11. juni 2004

265

1988

87-01-68854-5

“Seersken” er en genfortælling af Trojas belejring og fald set gennem kongedatteren Kassandra. Det handler om 10 år med lemlæstelser og rædsler i alle afskygninger, for at vi alle sammen kan huske et par kedelige grækere med hang til sig selv. “Iliaden” er en brandgod fortælling fordi man bliver smittet med begejstringen for heltedåd. I “Seersken” er det meget tydeligt at dette heltekvad har været udsat for en kvinde: Achilleus (græker) er en grimrian og en brutal bondeknold. Hektor (trojaner) er født til krig og det er, hvad der er at sige om ham. Til kvinderne har vi Kong Agamemnon (overgræker), som i denne fortolkning er Quite a Man.

Der er for meget husmoderporno over denne bog. Det er noget med “den næsten brutale insisteren i hans hænder”, og så morede al den omtale af “hans køn” mig for meget til at være hensigtsmæssigt. Kassandra er datter af Kong Priamos og Dronning Hekabe. Hun kan se ind i fremtiden, men ingen tror på hendes syner. Se DET er jo et spændende udgangspunkt, men så sker der det der ikke må ske: Kassandra ser begivenheder før de finder sted, men da læseren først får det fortalt bagefter, virker det mere som bagklogskab end syner. Hvis hun også først fortalte trojanerne, at hun vidste det ville ske, når det var overstået, så kan jeg da godt forstå, at ingen troede på hende. Den slags gør mig olm. Enten tager man konsekvensen af sin idé, eller også dropper man den. Det er for meget at vælge en synsk hovedpersonen, hvis seer-evnen kun er til for at læseren skal forstå HVOR ondt hun har det.

Det positive ved “Seersken” er at den ser krigen fra “den anden side”. Fra dem som krigen går ud over, når krigerne er færdige med hinanden: de civile, kvinderne og børnene. Desuden er der ikke lagt låg over grækernes seksuelle observans (læs: i Grækenland før år 0 var det IKKE noget særligt at mænd havde lyst til hinanden), det behandles beroligende ligefremt.