Se mig, Medusa Torkil Damhaug

af d. 4. oktober 2010

361

2010

978-87-7053-496-3

Se meg, Medusa

Her er en krimi, der fanger læseren lige med det samme, og som holder én i spænding hele vejen igennem. Jeg læste den i ét stræk – kun afbrudt af en nats søvn – og kunne slet ikke slippe den igen. Den er velskrevet, spændende, og man møder hele tiden nye personer i bogen, hvoraf nogen har betydning for opklaringen, andre ikke. Og som det helst skal være i en krimi er både morderen og motivet en overraskelse.

Bogens hovedperson er lægen Axel Glenne – en samvittighedsfuld og vellidt læge, der har et godt liv med sin kone Bie og deres 3 børn. Axel har i den seneste tid tænkt meget på sin tvillingebror, Brede, som ingen har set i tyve år, siden han som stor dreng blev sendt væk fra hjemmet på opdragelsesanstalt. Nu hævder en af hans patienter at have set ham i byen. Da den første kvinde bliver myrdet, tilsyneladende angrebet af en bjørn, var Axel den sidste der så hende i live. Den næste der myrdes er en af Axels patienter – og også den 3. har relation til Axel. Axel er overbevist om, at Brede står bag, han prøver at finde ham, da han er sikker på, der er tale om et hævntogt rettet mod ham selv. Samtidig dukker praktikanten Miriam op i Axels praksis – han forelsker sig og de indleder et forhold.

Også politiet indser, at fællesnævneren mellem de myrdede hedder Axel Glenne – han anholdes og sigtes for mordene, og må se sig hængt ud i sladderpressen.

Sideløbende med handlingen præsenteres læseren for tekster, som morderen indtaler på diktafon, rettet mod en person som skal blive et af morderens ofre: “… jeg kan se dig for mig mens du ligger og lytter til min stemme og ikke har en chance for at undslippe”.

Det er Torkil Damhaugs anden bog på dansk, og den er om muligt endnu bedre end “Døden ved vand”.