Sandheden om Oliver af Klaus Enghvidt Olsen

af d. 1. juli 2019

311

2019

9788793678880

1. oplag 1. udgave

Sandheden om Oliver er en meget fængslende bog. Den er skrevet noget anderledes end de fleste spændings romaner. Vi  følger Oliver som er hovedpersonen, men skrevet i jeg form, det i sig selv er måske ikke så anderledes, men gennem hele bogen lyver Oliver, dels over for sin kæreste Katja og dels over for sig selv. Katja repræsenterer alt det Oliver drømmer om, tryghed, god familie, uddannelse og job, medens Olivers lever i en verden af kriminalitet. Helt galt går det, da der sker et dobbeltmord i et hus, hvor han også er til stede. Det bliver starten på en flugt, fra både politi og drabsmænd. Olivers løgne og halve sandheder hvirvler ham længere og længere ud på dybt vand, selv om han ønsker at gøre det rigtige, trækker hans opvækst den anden vej.

Det er en godt skrevet bog, som fanger mig som læser. I løbet af bogen oplever vi hvordan personen Oliver bliver åbnet for os lag på lag, som et løg man skralder, og inde bag det heler er et følsomt og fint menneske. Det er første gang jeg læser noget af Klaus Enghvidt Olsen, men det er en forfatter jeg gerne læser mere af. Sproget er flydende og termerne er ikke uden humor, plottet er godt og med en slutning der ikke er gennemskuelig før til aller sidst.

Klaus Enghvidt Olsen skriver kriminalromaner og noveller. Klaus var direktør for Dandy/Stimorol i Moskva i perioden 1993-1997 og nedskrev under opholdet en række humoristiske noveller om almindelige russeres hverdag “Rusland efter murens fald” (2018), inden da havde han skrevet fire kriminalromaner, “Lihou dokumenterne” (2015), “Som en besættelse” (2016), “Myrdede sjæle” (2017), “Vilje og afmagt” (2018).